A1
MogelijkhedenAudi A1
A2
MogelijkhedenAudi A2
Meer informatie
A3
MogelijkhedenAudi A3
Meer informatie
A4
MogelijkhedenAudi A4
Meer informatie
A5
MogelijkhedenAudi A5
Meer informatie
A6
MogelijkhedenAudi A6
Meer informatie
A7
MogelijkhedenAudi A7
Meer informatie
A8
MogelijkhedenAudi A8
Meer informatie
TT
MogelijkhedenAudi TT
Meer informatie
Q2
MogelijkhedenAudi Q2
Meer informatie
Q3
MogelijkhedenAudi Q3
Meer informatie
Q5
MogelijkhedenAudi Q5
Meer informatie
Q7
MogelijkhedenAudi Q7
Meer informatie
Q8
MogelijkhedenAudi Q8
Meer informatie
R8
MogelijkhedenAudi R8
Meer informatie
80
MogelijkhedenAudi 80
Meer informatie
100
MogelijkhedenAudi 100
Meer informatie
Race
TrackdaycarsTrack
Meer informatie
A1
A1
De Audi A1 van 2010 tot heden deelt het platform met de Polo en Ibiza, verder lijkt hij in niets op deze naaste familie. Moderne lijnen, hoog afwerkingsniveau en bijbehorend prijskaartje ontbreken natuurlijk niet. Gebruikt aanschaffen is een verstandige keuze, ze zijn waardevast en technisch goed.
Elektrisch geen grote problemen, carrosserie perfect, motorisch degelijk mits goed onderhouden, de aandrijflijn normaal gesproken zonder grote problemen.
Selecteer mijn motor: 1.0TFSI 1.2TFSI 1.4TFSI 2.0TFSI 1.4TDI 1.6TDI 2.0TDI
Mogelijkheden: Tuning, Onderhoud/Reparatie
A1 1.0 tfsi
Chiptuning is goed mogelijk, deze 3 cilinder motor met directe injectie en intercooler heeft mooie reserves, wordt in meerdere vermogensvarianten op de markt gebracht, waarbij het koppel en vermogen wordt bepaald door de software, mechanisch zijn ze identiek. 130pk en 240Nm op normale E10 benzine is maximaal ongeveer haalbaar, of alles tot deze maximale waarden. Deze software schrijven wij altijd op maat voor uw A1. Persoonlijke wensen nemen we daar in mee waar mogelijk, om een aantal opties te benoemen:
Maximaal koppel, de belangrijkste waarde voor deze kleine turbomotor. Meer is altijd beter, meer koppel maakt een soepele auto, invoegen accelereren, tussensprints, inhalen, caravan trekken, dat is allemaal koppel. Deze motor kan veel koppel leveren voor zijn cilinderinhoud. Hoeveel is aan u, 240Nm is de veilige max. Dat is bijna dezelfde waarde als bijvoorbeeld een 1.8TFSI uit 2012. Niet verkeerd voor deze potente instapper.
Vermogen is minder belangrijk bij dagelijks gebruik maar fijn om te hebben in extreme gevallen, circuitgebruik, of als het echt snel moet. Vermogen is een formule (vermogen x toeren : 5252) Het koppel blijft ongeveer gelijk, maar het aantal toeren neemt toe, waardoor de geleverde energie toeneemt. Dit gaat ten koste van de efficiëntie zoals u weet, veel toeren maken is leuk, misschien zelfs een mooi motorgeluid, u gaat snel, maar de tank is ook snel leeg. 130pk is volgens ons de maximale veilige waarde, als u liever 125pk heeft is dat natuurlijk ook geen probleem.
Toerenbegrenzers en snelheidsbegrenzers; Standaard staat de toerenbegrenzer op ongeveer 6800 tpm. bij dit model, de snelheidsbegrenzer meestal op 190km/u. De toerenbegrenzer kunnen we naar 7000tpm verhogen, of 7200 tpm maximaal, hoger is gevaarlijk, in het geval van een automatische versnellingsbak bepaalt deze computer dit maximale toerental . De snelheidsbegrenzer kan uit of op een door u gewenste snelheid ingesteld worden.
Gaspedaalreactie is bij deze motoren zo geregeld dat bij een vraag van ~30%, (u drukt het gaspedaal ongeveer voor 30% in) de potentiometer aan het gaspedaal dit doorgeeft aan de ecu (electronic control unit) van de motor, deze vertaald dat naar een stand van de gasklep (deze regelt de luchttoevoer naar de motor en daarmee het koppel) maar houdt hierbij rekening met een aantal factoren waarvan temperatuur een belangrijke is. De computer rekent met winter en zomer mappen/kenvelden. De 30% vraag wordt in de zomer vertaald naar ~75% motorkoppel, 50% vraag naar 100% koppel. Dit klinkt als valsspelen en is het feitelijk ook, de motor doet niet wat u eigenlijk vraagt. Van 50 tot 100% vraag verandert er niets, bent u net zo snel. Maar veel mensen we het wel heel fijn als de auto bij een kleine hoeveelheid gas geven al lekker weg trekt. Het gevoel van een dikke V8; “nothing beats cubic inches” zeggen/zeiden ze in de VS.
Onze relatief kleine turbomotor is daar eigenlijk niet zo goed in, die doet bij 1500tpm niet zo heel veel, eerlijk is eerlijk. De turbo is de grote koppelmaker en die werkt optimaal tussen ~2000 – 4000tpm. Dus de computer helpt een handje door de gasklep bijna volledig open te zetten. Als de turbo eenmaal op druk is en de motor draait maximaal koppel bouwt dit langzaam af, de motor reageert dan ongeveer 1:1 op het gaspedaal. In de winter willen we niet doorslippen op glad wegdek, dat is gevaarlijk, dan schakelen de wintermappen in en is de reactie veel minder heftig. Dan is 30% gewoon 30% of minder zelfs. Mooie en fijne regelingen die onopvallend werk verrichten. Bent u iemand die de auto nerveus aan vindt voelen door deze regelingen omdat u altijd met hoge hakken rijdt en doseren lastiger is, of om een andere reden, voor veel mensen is het een afknapper, dan kunnen we dit op maat afstemmen voor u. Ook de andere kant op is mogelijk, meer reactie bij lage vraag.
Uitlaatgeluid is tegenwoordig lastig, in principe is meer cilinders beter geluid, maar de fabrikanten gaan (geforceerd) de andere kant op. Downsizing, kleinere motoren 3 en 4 cilinders maken nu eenmaal geen mooi geluid, dus worden ze stil gemaakt en neemt in sommige gevallen het mediasysteem deze taak op zich; motorgeluid door de speakers. Heeft uw auto vanaf fabriek schakelbare kleppen dan kunnen we die op belasting en toeren voor u open/dicht laten gaat. Ook kunnen we een aftakking in uw uitlaat maken met een afstandbediening, echt geluid op aanvraag, dicht als subtiel de wens is, vraagt u naar de mogelijkheden, we kunnen bijna alles.
Updates zijn vaak de eerste paar jaar van toepassing, daarna stopt het. Voor de fabrikant de kans om kleine foutjes uit het programma te halen. Voordat we beginnen controleren wij of er updates zijn voor de motorsoftware. Is dit het geval dan zetten wij de meest recente er voor u op, kosteloos. De beste basis voor uw tuning. Uw dealer vraagt hier 50-100 euro voor.
Buiten de software waar u zelf inspraak in heeft maken wij natuurlijk heel veel aanpassingen. Er is geen draaiknop waarmee het koppel/vermogen verhoogd wordt. Er zijn wel veel begrenzers die het maximale koppel limiteren. Het uiteindelijke resultaat van koppel, soepele reactie, vermogen, verbruik, motorgeluid en al die zaken is het gevolg van het tot in detail aanpassen van allerlei kenvelden/mappen met specifieke regelingen die uiteindelijk een motorkarakter bepalen.
Voor we beginnen overleggen we met u wat uw wensen zijn, welke brandstof u normaal gebruikt en of er problemen zijn. Wij maken een uitgebreide proefrit, lezen met fabrieks-diagnosesoftware de motor uit, controleren onder de motorkap of alles in orde is (voor zover mogelijk/zichtbaar) Deze controle is heel belangrijk, het belang van zintuigen/meetwaarden en gevoel wordt vaak onderschat. Het is niet alleen een kwestie van foutcodes en metingen, maar ook bijgeluiden/geuren/trillingen, de motor is nog steeds grotendeels mechanisch, meer nog dan 50 jaar geleden, oneindig veel bewegende en draaiende onderdelen. De motor is enorm complex geworden, wordt elektronisch in de gaten gehouden, maar de computer ziet geen slippende koppeling (bij dsg/s-tronic overigens wel) fluitende turbo, brandgeur, lekkende slangen enzovoorts. Een goede tuning is gebaseerd op mechanische kennis en ervaring met deze specifieke motor. Wij werken elke dag met deze techniek en kennen die door en door, testen de mogelijkheden, kennen de grenzen. Vandaar dat wij sterk geloven in specialisme en dat tuning niet kan zonder mechanische kennis en ervaring, een tuningbedrijf waar geen volledige werkplaats aan vast zit kan eigenlijk niet.
Het gebeurt vaak dat er zomaar wat gedaan wordt in de branche helaas, turbodruk een klein beetje omhoog, of juist te veel, een beetje brandstof er bij en klaar. Je merkt het inderdaad wel, het is goed mogelijk dat u na 30 minuten buiten staat en onder de indruk bent van het resultaat. Maar wat niet kan in die 30 minuten is een tuning op maat maken met een gebalanceerde tuning waarbij alle relevante mappen (dat zijn er soms meer dan 50) en begrenzers perfect op elkaar afgestemd zijn met inachtneming van onderzochte grenzen en niet door de opmerking; “binnen de grenzen van de fabrikant”. De fabrikant geeft geen grenzen aan, aan niemand. Dat is het meest gebruikte zinnetje om u een goed gevoel te geven. de kans is heel groot dat iemand die dat roept nog nooit een motor van binnen heeft gezien en dat zeker niet van alle merken/modellen weet, dat bestaat niet.
De prijs voor onze tuning op maat, inclusief 2 weken tevredenheidsgarantie (of geld terug) is 450,-
My Genius: Voor deze motor hebben wij een persoonlijk programmeer apparaat. Een handzaam formaat met aanraakscherm. Op de Genius kunnen wij tot 10 verschillende programma’s voor u zetten inclusief het origineel. Dit is ideaal als u zelf wilt kunnen schakelen tussen verschillende instellingen. Geeft u de auto mee aan uw zoon en bent u bang dat hij uw auto mogelijk misbruikt dan kunnen wij bijvoorbeeld een programma maken met een toerenbegrenzer bij 4000tpm, een maximale snelheid van 130km/u en een heel lichte gaspedaalreactie, alle parameters nar uw wens, dit is slechts een voorbeeld.
U wilt een dagje vrijden op circuit Zandvoort? Wij maken een programma voor ron 98 of 102 hoog octaan brandstof, op scherp, alles op maximaal, toerenbegrenzers hoog, verbruik niet relevant.
Een programma voor uw partner op maat, wij kunnen alles. De Genius aansluiten middels de stekkeraansluiting onder het stuur, de motorkap blijft dicht. U kiest het gewenste programma, dat wordt in enkele minuten geladen en u heeft uw motor op maat.
Naar de dealer en liever standaard inleveren, geen probleem, druk op de knop en de motor is weer zoals hij destijds is afgeleverd.
De Genius kost 350,- extra. Elk extra programma buiten de tuning en het origineel kost 100,- U kunt er dus nog maximaal 8 bij laten maken.
Voor meer vermogen/koppel dan de opgegeven maximale waarden hebben we mogelijkheden, denk aan hybride turbo’s sportuitlaten, enzovoorts. Stuur een mail met uw wens en eventueel budget. Besef dat dit altijd kostbare ingrepen zijn, softwaretuning is veel resultaat voor weinig geld, alle andere aanpassingen zijn relatief kostbaar, minder opbrengst voor meer geld. Een andere turbo met een grote uitlaat kan bijvoorbeeld 25pk extra opleveren maar kost een paar duizend euro.
Goed onderhoud is belangrijk, nu meer nog dan vroeger. Moderne motoren vervuilen niet meer uit de uitlaat, maar juist meer inwendig. Door hoge verbrandingsdrukken, injectiedrukken van ongeveer 200 bar bij benzinemotoren, 1600 bar bij diesels, uitlaatgasrecirculatie en tal van maatregelen om de katalysator goed te laten werken of het roetfilter is de olie binnen de kortste keren verzadigd met koolstof.
Als er een oliepeilstok aanwezig is, wat niet vaak meer het geval is, dan ziet de olie zwart, altijd, ook direct na een beurt, dat is de prijs voor downsizing, schone uitlaatgassen en het nieuwe rijden. De motor is zo gebouwd dat hij op uitzonderingen na een miljoen kilometers kan draaien, zover zijn we met de moderne doorontwikkelde technieken en productieprocessen. Zover komt het niet, we zijn de auto’s a 10 jaar beu, ze vervuilen te veel, voldoen niet meer of worden zo duur in onderhoud dat hij ingeruild wordt ver voordat hij versleten is. Slijtage is geen probleem.
Wat wel een probleem is, is vervuiling. Zuigerveren verstoppen, inlaten lopen vol met vuil, EGR koelers, alles. Het is allemaal kostbaar om te repareren, dus wat is verstandig?
Goed onderhoud! Beter dan de fabriek voorschrijft. De mensen die de auto willen verkopen weten heel goed dat u liever niet elk jaar of 15.000km. naar de garage gaat, dat kost tijd en geld, zaken die we liever aan andere dingen besteden. De intervallen worden langer. De engineer die uw auto heeft bedacht en getest wil dit zeker niet, die zal adviseren de intervallen die de commerciële mensen hebben bedacht te halveren. Deze engineers hebben de discussie verloren.
Het gevolg is allerlei problemen met vervuiling, niet de eerste 50.000km, maar later. Buiten de garantietermijn bij voorkeur.
Om problemen te voorkomen verkort u het beste de interval, wij kunnen het voor u doen in de automatische servicemelder. Het kost meer op korte termijn, maar bespaart u veel op lange termijn.
Wij doen voeren onderhoud uit met de allerbeste olie die er is (Kendall), gebruiken originele filters, hebben alle originele gereedschappen, de beste hefbruggen, de originele fabrieksdiagnose-apparatuur, alleen maar 1e monteurs, opgeteld 50 jaar VAG ervaring, specialisten en liefhebbers in hart en nieren, bieden mobiliteitsgarantie, krijgen de beste reviews, ga zo maar door, wij zorgen heel goed voor uw auto.
We zijn niet de grootste, hebben niet de nieuwste leenauto’s, zijn niet de goedkoopste, hebben niet de lekkerste koffie en zijn misschien ook niet de vriendelijkste, maar onderhouden en repareren uw auto altijd met 100% motivatie.
Indicatieve prijzen, hier kunnen geen rechten aan ontleent worden:
Longlifebeurt; Uitgebreide controle, testrit, storinggeheugen, service-reset, alle vloeistoffen/niveau’s, motorolie en origineel filter : 250,-
Groot onderhoud; Longlifebeurt + :Luchtfilter, interieurfilter, bougies, brandstoffilter indien aanwezig, maar ook de remvloeistof wordt ververst en de airco krijgt een complete servicebeurt, zaken waar u normaal extra voor moet betalen. Uiteraard worden alle controles en afstellingen gedaan, smeerpunten, storingsgeheugens beoordeelt enzovoorts, completer wordt het niet : 699,-
De grote beurt is elke 60.000km. nodig.
Automaat/handbak olie verversen 200,-
Dit is bij de DSG/S-Tronic en Multitronic elke 60.000km. nodig. Bij de handgeschakelde versies en Tiptronic raden we aan om het om de 120.000km. te doen.
Automaat spoelen of flushen kan ook, prijs op aanvraag.
Heeft u specifieke vragen, stel ze gerust, vul het contactformulier in of stuur een mail, met het kenteken van de auto.