Waarom Hartog-Tuning?
Chiptuning klinkt fantastischer en puberaler dan het is. Een beter woord zou zijn kenveld-optimalisatie, maar dat klinkt niet half zo goed dus houden we het maar zo. Toch is dit exact wat er uitgevoerd wordt bij chiptuning. Het programma in de computer waar uw motor door blijft lopen, dat de schadelijke uitlaatgassen beperkt, het vermogen en koppel regelt, de maximale snelheid begrenst en nog honderden andere belangrijke zaken van uw motor behartigt, wordt aan uw strenge eisen aangepast.
Dat wil zeggen: u tankt niet in het Oostblok waar de brandstof van een mindere kwaliteit is, u vindt dat het niet aan de fabrikant is de maximum snelheid van uw auto te beperken, u heeft wel gevoel voor techniek; de motor hoeft niet beschermd te worden tegen u. Dit zijn allemaal voorbeelden van regelingen die de afdeling ontwikkeling van de fabrikant softwarematig doorvoert om uw auto onder zeer veel verschillende en extreme omstandigheden betrouwbaar te houden.
Wat verandert er bij een chiptuning?
Alleen die waarden die er zorg voor dragen dat uw motor een zo goed mogelijk rendement heeft ZONDER daarbij de mechanische uitersten te overschrijden. De turbodruk wordt iets verhoogt, het inspuitmoment wordt iets vervroegd, de inspuitduur wordt iets verlengd en zo nog een aantal relevante waarden die bij elkaar opgeteld en in een perfecte harmonie soms een vermogens/koppelwinst van 30% op kunnen leveren.
Is dat duur?
30 pk extra…
prijsvoorbeeld: 400 euro…
400 : 30 = 13,4…
13,4 euro voor een extra paard… Niet gek toch?
Onzin uiteraard.
Natuurlijk is de genoemde voorbeeldprijs van 400 euro niet mis, waarom zo veel geld, het klinkt simpel, software eruit, even aanpassen en weer terugzetten. Probeert u het maar niet, u zult begrijpen dat er nogal wat apparatuur voor nodig is om de data te kunnen uitlezen en terugzetten, om de miljarden gegevens te kunnen lezen. Het uitwerken van een bepaald type motor van een bepaald bouwjaar, het testen en aanpassen kan soms dagen duren. Een foutieve waarde programmeren kan betekenen dat uw auto niet meer aanslaat.
Wat een onzin, mijn motor is prima zo!
Waarschijnlijk wel ja, maar het kan beter. Gaat u wel eens met de caravan een helling op en denkt u dan: zozo, dat ging niet vanzelf… Haalt u wel eens een vrachtauto in op een provinciale weg en denkt u halverwege het inhalen als de tegenligger snel dichterbij komt: spannend hoor!… Denkt u wel eens bij het stoplicht naast die Honda Civic met die baseballcap erin: ……
Wat wij proberen te zeggen is dat extra kracht nooit weg is.
Is chiptuning niet slecht voor mijn auto?
Nee, het enige dat slecht is voor uw auto is gebrek aan gezond verstand, moeder natuur en pekel.
Als u meent een formule 1 wagen of een DTM auto terug te krijgen heeft u het mis. Goed uitgevoerde chiptuning is het optimaliseren van uw motorsoftware met respect voor de mechanische begrenzingen van uw motor.
Motoren worden in tegenstelling tot vroeger, toen er meer verschillende motoren waren, gemaakt uit 1 type met verschillende vermogens. Bijvoorbeeld een 2.0Turbo die 100pk kan leveren, maar ook 300 en alles er tussen. Soms alleen software begrenst, soms met een andere turbo/uitlaat en dergelijke.
Dit maakt het voor de producent eenvoudig ontwikkelen, 1 motor ontwikkelen is goedkoper dan aparte een 1.2 ontwikkelen die 100 pk gaat leveren, en nog een V6 voor de 300pk versie. Deze ene motor dekt het hele bereik af en kan ingezet worden in veel modellen, de software bepaald het uiteindelijke vermogen en opent daarmee de deur voor ons. fabrikanten doen dit tegenwoordig ook om aan de CO uitstoot te voldoen op een eenvoudige manier.
Wat verandert er tastbaar aan mijn auto?
Misschien niets, dat is afhankelijk van het type computer dat in uw auto gemonteerd is.
Is het een ‘oudere’ auto, dan wordt het regelapparaat gedemonteerd, de chip(s) losgesoldeerd en vervangen of opnieuw geprogrammeerd (dit gebeurt ook als een andere methode onverhoopt niet werkt). Dit is de conventionele manier van het chiptunen. Het kan ook bij bepaalde nieuwere types via de diagnoseaansluiting van uw auto zonder dat er ook maar iets losgehaald wordt. Bij de laatste generaties regelapparaten gebeurt het via rechtstreekse verbindingen op de printplaat. Alle bovenstaande technieken zijn betrouwbaar en goed. Soms kan het alleen niet op de snelle manier en moet alsnog gesoldeerd worden. Hier merkt u verder niets van. Dat is ons bedrijfsrisico, de prijs blijft gelijk.
Kan de originele software weer teruggezet worden?
Ja dat kan.
Mocht u bijvoorbeeld de auto weer origineel willen verkopen is de software weer terug te plaatsen tegen een geringe vergoeding, geen probleem. De software van uw regelapparaat wordt door ons bewaard, u kunt uiteraard een kopie van ons krijgen.
Wat betaal ik hiervoor?
Dat kan sterk wisselen, een 3 of 4 cilinder benzine rond de 400,-, een V10 biturbo 1950,- en alles daar tussen, afhankelijk van complexiteit.
Als u een mail stuurt of de contactpagina gebruikt en het kenteken van de auto aan ons doorgeeft dan krijgt u een persoonlijke e-mail binnen 1 werkdag met de specificaties en prijzen.
Is dit is een wondermiddel?
De wet van behoud van ellende luidt; geen voordelen zonder nadelen!
Op het moment dat uw motor over 30pk extra beschikt, zal dit vermogen via de koppeling, versnellingsbak en banden overgedragen worden aan het wegdek als u het aanspreekt. Dit zal gepaard gaan met een versnelde slijtage aan deze delen, met name de koppeling kan hier moeite mee hebben en zal sneller slijten. Wij realiseren ons dat dit geen goed verkoopargument is, u zult dit ook niet snel van een ander bedrijf horen, maar het is wel de waarheid!
Dus als ik 30% meer vermogen heb is mijn koppeling 30% sneller versleten?
Nee, het zal alleen sneller slijten op het moment dat u die 30% extra aanspreekt, dus tijdens volgas accelereren.
Als u 140 of 240 km/u constant over de snelweg rijdt belast u de koppeling, versnellingsbak en banden niet extra, dus het valt enorm mee en waarschijnlijk zult u het nooit merken, maar ik wil het wel gezegd hebben en het geldt voor elke vorm van het sneller maken van motoren. Had u een sterkere motor besteld voor uw auto, bijvoorbeeld een 150pk ipv. een 110pk had deze waarschijnlijk een sterkere koppeling gemonteerd gehad die deze 40 pk aan zou kunnen zonder sneller versleten te zijn… Dan begrijpt u meteen waarom een sterkere motor bij de fabrikant 5000 euro extra kost en bij chiptuners soms een tiende van die prijs, onder andere door deze maatregelen, en omdat ze liever meer geld aan u verdienen uiteraard!
Stijgt het verbruik?
Bij een ongewijzigde (behouden) rijstijl zal het verbruik zelfs dalen, gaat u die extra pk`s benutten zal het gelijk blijven om de simpele reden dat er na tuning efficiënter met de brandstof omgegaan wordt.
Garantie?
U krijgt 3 jaar garantie op de hard-en software, de chip die (eventueel) vervangen wordt is bijna altijd van hetzelfde merk als de fabrikant gebruikt en zal dus ook geen problemen geven.
Veelgestelde vragen:
Ik wil een Stage 1+, 2, 3, 4 en ga zo maar door tuning, maar zie die nergens op jullie website?
Klopt, hebben wij niet. Wij krijgen deze vraag vaak omdat het een modeverschijnsel is waar iedereen op inspringt en wat je bij elk ander tuningbedrijf kunt krijgen. Feit is dat het 9 van de 10 keer totale onzin is bedoelt om meer geld te verdienen. Een “stage ” bestaat niet, daar is geen vastomlijnde definitie voor. Er zijn tuners die vinden een afstemming op een rollenbank en een luchtfilter van twijfelachtige kwaliteit een stage 2, of 1+, dat kan wisselen, het kost 500,- extra en je krijgt zogenaamd 10 pk extra. Bij een ander doen ze een uitlaat extra, een sportluchtfiler en een catch-can of iets dergelijks en noemen dat stage 3, of 2+.
Meestal is het uit de duim gezogen en worden zulke resultaten niet behaald. Wel op papier, niet in de echte wereld. Een tuning wordt niet beter, de motor wordt niet krachtiger door een rollenbank-afstemming of een carbon-luchtfilter. Autofabrikanten zijn niet gek, als er winst te behalen valt door zoiets simpels dan doen ze dat zelf wel, bovendien is door de verminderde filterwerking de motor vaak eerder versleten. Ook een sportuitlaat haalt normaal gesproken niets uit tot je echt serieuze stappen gaat nemen, bijvoorbeeld een grotere turbo monteren of iets dergelijks.
Wij willen geen filters verkopen om geld te verdienen op korte termijn, of een meting waar je geen pk meer mee uit een auto haalt. Een nieuw origineel filter vervangen is altijd een goed idee, doe dat op tijd, verder niets.
Als u meer uit de motor wilt dan haalbaar is bij een softwaretuning op maat hebben we mogelijkheden genoeg, omdat we alles in huis doen zelfs meer dan anderen waarschijnlijk, we reviseren gemiddeld 2 motoren per week, we weten ook wat wel/niet kan. Vraag niet om stages, maar geef aan wat u wilt qua vermogen/koppel/rijdbaarheid en wat uw budget is, dan krijgt u van ons een advies op maat, dat is soms ook het advies om het niet te doen, soms is een motor of aandrijflijn simpelweg niet sterk genoeg. Wij weten ook niet alles, maar adviseren altijd naar eer en geweten.
Ik heb zelf/door een ander bedrijf mijn motor aan laten passen mechanisch, zoals andere turbo, injectoren, uitlaat, spruitstukken, nokkenassen e.d., kunnen jullie de software aanpassen aan deze aangepaste hardware?
Nee, dit doen we alleen bij door ons in de werkplaats omgebouwde projecten.
Chiptuningconfigurator/verschillen in opbrengst tuning verschillende tuners, hoe zit dat?
Veel chiptuners hebben een keurig overzicht op merk/model met bijbehorende vermogenswinsten en lovende woorden van “echte” klanten. Daar hebben wij bewust niet voor gekozen.
Natuurlijk is het heerlijk overzichtelijk om direct de resultaten en prijzen onder elkaar te kunnen zien, met als kers op de taart nog een paar enthousiaste gebruikerservaringen van andere klanten die het naar volle tevredenheid eerder uit hebben laten voeren bij het betreffende bedrijf, het leest lekker weg, doet het goed om het bij het thuisfront te verkopen en trekt u zelf ook sneller over de streep.
De gebruikerservaringen zijn vooral zelf bedacht, gecensureerd en geselecteerd, dat weet u waarschijnlijk zelf ook wel, zo naïef bent u waarschijnlijk niet. Zo werkt het ook met artikels in zogenaamde vakbladen, redactionele stukken zijn “cadeautjes” van het betreffende blad i.c.m. een advertentiepakket, het is ons ook zo vaak op die manier aangeboden, zo werkt het op internetfora ook. Er is weinig echt en u moet als consument door al deze valkuilen de juiste beslissing nemen.
De automatische “winstberekenaars” op de sites zijn vaak een percentageberekening; overal ongeveer 30% op en klaar. Klinkt goed, verkocht. Soms nog met een “echte” vermogensgrafiek die als bewijsmateriaal wordt gezien. Deze grafiek moet als objectief worden gezien en alle genoemde getallen onderbouwen. Deze grafieken zijn soms door iemand getekend in paint, soms in photoshop en vaak door middel van instellingen in de set-up van de software van de gebruikte rollenbank gefingeerd. Wij hebben alle rollenbanken bekeken in aanloop naar de aanschaf van onze huidige, naar de mogelijkheden gevraagd enzovoorts.
Alle aanbieders van vermogenstestbanken beginnen nadat ze gevraagd hebben naar waar hij voor gebruikt gaat worden over hoe eenvoudig het is om resultaten te beïnvloeden. Dat zegt veel over de branche helaas.
Wij hebben ook een rollenbank, deze gebruiken we op verzoek bij een tuning en voor onderzoek. Wij kunnen wel zeggen dat we deze “eerlijk inzetten”, maar u hoeft mij niet te geloven, wij verkopen toch al geen tuning vanwege de hoogste cijfers.
Bijna alle tuningbedrijven bestaan vanwege goede reclamecampagnes via Google en ongeloofwaardige winstopgaven, heb je op je gelikte site die als eerste opduikt via Google staan dat je 50pk winst kan boeken en je concurrent heeft 40pk staan en komt op pagina 2 naar voren, dan heb je 90% van de klanten binnen, zo werkt het.
Tunen is het perfect afstemmen van winst in vermogen en koppel bij een zo laag mogelijk brandstofverbruik met inachtneming van de mechanische beperkingen. Het is voor een tuner niet moeilijk om uit een bepaalde motor 40pk en 60Nm extra te halen in plaats van van 30pk en 50Nm, de hoeveelheid is zelden een probleem. Waar het om gaat is dat je heel goed weet/meet/onderzoekt waar de zwakke schakels zitten en daar rekening mee houdt. Soms kan een versnellingsbak niet meer koppel aan, een turbo geen hogere uitlaatgastemperatuur aan, is een drijfstang niet sterk genoeg, dat zijn zaken waar een goede tuner rekening mee houdt.
De meesten verkondigen dat van alle merken te weten, kunnen alle auto’s/motoren/vrachtwagens tunen, met de hoogste winsten tunen en zijn scherp geprijsd en na een half uur klaar. U gelooft dit allemaal nog?
Tunen doe je altijd op maat, alle motoren zijn verschillend en hebben verschillende mogelijkheden (vandaar geen configurator), je kunt niet alle auto’s tunen, de meeste tuners hebben niet eens ervaring met motoren of zelfs maar geschikte diagnose-apparatuur. Je kunt geen auto’s tunen als je geen uitgebreide mechanische ervaring hebt, als je dat doet dan ben je klakkeloos waarden aan het verhogen zonder flauw benul en exact zo worden de meeste auto’s getuned. Hier komt de slechte naam vandaan die tuning vaak heeft.
Wij hoeven gelukkig niet mee te doen aan dit spelletje, wij hebben geen reclamebudget, geen zelfgemaakte gebruikersrecensies, geen lijsten met onmogelijke getallen, staan nooit in het maandelijkse tuningmagazine en hebben geen commerciële mannetjes op internetfora spammen.
U krijgt bij ons een antwoord op maat, geen onhaalbare of gevaarlijke opgaven. Wij tunen ook lang niet alle auto’s en hebben ook geen noodzaak om aan iedereen een tuning te verkopen, als we morgen stoppen met tunen dan bestaan we over 5 jaar evengoed nog, het moet voor ons niet. U krijgt bij ons een eerlijke tuning, die is niet altijd spectaculair en leuk voor op verjaardagen, maar wel het meest verantwoord hoogst haalbare zonder praatjes.
Dat is altijd nog beter dan een motor die stuk gaat of 100pk winst op papier en 15 in de praktijk.
Vervalt de fabrieksgarantie als ik mijn auto laat tunen indien deze nog van toepassing is en is de tuning zichtbaar voor de autofabrikant of dealer?
Ja, dat is het helaas altijd bij de meeste merken, ook al is onze tuning van de hoogst mogelijke kwaliteit en op duurzaamheid getest, het kan zijn dat er iets aan de auto en dan met name de aandrijflijn mankeert, waardoor u naar de dealer terug wilt om dit kostenloos binnen de garantietermijn te laten repareren.
Wat de oorzaak van de eventuele klacht is (99% van de auto’ s mankeert uiteraard niets, maar soms zijn er constructiegebonden afwijkingen of productiefouten), is niet eens belangrijk, in principe heeft de fabrikant het recht een garantieclaim af te wijzen omdat er aan de auto gemodificeerd is, dit gaat op voor alle aanpassingen; andere wielen, radio, dakdragers, ruitenwissers, ruitblindering, uitlaat, enz., als het enigszins relevant is staat een fabrikant in z’n recht om een garantieaanvraag af te wijzen.
Juist omdat de meeste auto’ s niets mankeren de eerste jaren is dit in de praktijk nooit een probleem geweest, maar kan het theoretisch wel, een professioneel uitgevoerde tuning draagt uiteraard bij aan het voorkomen van problemen.
Bij de meeste merken werkt het zo dat op het moment van diagnose, of soms zelfs inleveren van de sleutel, een datapakketje met belangrijke informatie zonder tussenkomst van de dealer naar een database van de fabrikant wordt verzonden, met daarin het chassisnummer van uw auto en een aantal belangrijke gegevens, zoals belastingen, toerentallen, kilometers, waarschuwingen die genegeerd zijn enz..
Op het moment van grote of herhaaldelijke schade kan men bij de fabrikant deze database raadplegen en kijken of u de auto wel “fatsoenlijk” gebruikt, want ook dit kan reden zijn uw garantieaanvraag te weigeren, bijvoorbeeld als u vaak met erg hoge toerentallen rijdt bij koude motor, of een oliedruksignaal negeert, maar ook als de data in de ecu aangepast is.
Ook al beweren de meeste tuners dat hun software onzichtbaar is… het is onmogelijk. Punt.
Fabrieksgarantie overnemen is derhalve een loos begrip, ook al verkoopt dit met bovenstaande informatie goed, maar denk niet dat u de motor van uw auto bij de lokale dealer kunt laten vervangen wegens problemen zoals dit “normaal” het geval is en u dan naar uw tuner kunt gaan om dit even te laten betalen/vergoeden. Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo…
Een mooi alternatief is de garantieverzekering; voor 250,- per jaar kunt u bij ons (als tussenpersoon voor NSA garantie, een grote verzekeringsmaatschappij) een tuninggarantiepolis afsluiten, deze dekt eventuele schade aan de aandrijflijn gedurende een jaar en kan telkens verlengt worden tot 5 jaar max. Dit is tevens een mooie aanvullende garantie, ook hier kunt u niet zomaar facturen inleveren uiteraard maar verloopt de afhandeling van een eventuele schade via ons/NSA, dit zijn uiteraard grote uitzonderingen, de eerste claim via ons moet na 10 jaar nog komen, zie het als een zekerheid.
Ik heb een diesel en wil dat jullie de EGR klep dichtzetten, kan dat?
EGR= Exhaust Gas Recirculation, het inbrengen van uitlaatgassen in het inlaattraject. AGR in het duits. UGR in het nederlands.
Technisch geen enkel probleem om te doen en in sommige gevallen doen we dat ook.
Bij hardnekkige klachten, motoren die veel stationair draaien op fabrieksterreinen bijvoorbeeld kan dat een oplossing zijn, in alle andere gevallen heeft het geen meerwaarde en alleen maar nadelen om de EGR buiten werking te zetten:
De EGR vervuilt de inlaat, correct. Maar in de praktijk is deze vervuiling, zelfs bij half dichtgekoekte inlaatbuizen geen probleem, de maatvoering is hierop afgestemd, als de inlaat schoon is loopt de motor doorgaans niet beter/schoner/sneller of anders, wij hebben getest en gemeten op de rollenbank, je merkt er niets van. Veel mensen hebben wel die indruk nadat ze de hele inlaat met een borsteltje hebben schoongemaakt, maar dat zal in de meeste gevallen een psychologische oorzaak hebben; je hebt er veel werk aan gehad, dus werkt het en merk je het. Je wilt het graag merken.
De EGR zorgt ervoor dat de motor sneller opwarmt. De EGR verwarmt het koelwater, bij de moderne diesels eigenlijk onontbeerlijk.
De EGR zorgt voor een betere regeneratie van het diesel roetfilter, zonder EGR gaat dit lastiger en soms zelfs niet.
De EGR zorgt voor een stillere motorloop.
De EGR zorgt voor minder uitstoot, met name de scherp ruikende stank van oude diesels. EGR uit is stank terug, niet prettig.
De EGR is goed voor het milieu.
Wij zien bij normale personenwagens geen enkele reden om de EGR dicht te zetten, laat u niet gek maken door de meest waanzinnige verhalen en adviezen op internet, de EGR is zelden een probleem. Het beste is dan deze te repareren, niet wegschrijven.
Ik heb nog een vraag!
Stuurt u gerust een mail.
DSG Aanpassingen VAG
Diverse aanpassingen aan de DSG regelmodule:
Verhoging maximaal koppel.
Verkorten schakeltijden.
Launch-control.
Maximaal toerental voor opschakelen aanpassen.
Voor een normale tuning van de motor zijn deze aanpassingen niet nodig, vraagt u bij interesse naar de mogelijkheden en prijzen.
Aanpassingen DSG7 om versnelde slijtage aan de koppeling te verminderen (minder snel opschakelen naar hoge versnelling) 350,-
Door andere aanbieders worden de DSG-7 bakken aangepast om de koppeling minder snel te laten slijten, wat mogelijk is door de toerentallen hoger te houden. Dat is op zich prima, maar op het moment dat je ook motortuning uitvoert en het koppel verhoogt maak je die verlenging van levensduur weer ongedaan. Het is het ene of het andere, nooit beiden. Ook verhogingen aan koppelingsdruk in deze bakken raden we af vanwege verhoogde slijtage op de hydraulische pomp.
Diverse verbeteringen Audi 2.0TDI PD BRE/BLB motor
Verbeterpunten software:
-Koud/opwarmfase, verbeterde loopcultuur, minder schudden van stationair tot 1900tpm in deellast.
-Warm/heet verbeterde motorloop tussen 1100-1900tpm.
-Warm/heet herstart, beter aanslaan na ~15 minuten stilstand.
-EGR uitschakeling.
-Lagere/stillere/rustiger stationairloop, het schudden / onregelmatig lopen opgelost .
-Tuning 400Nm 170pk.
-Verbruiksreductie 2-5%.
Dit unieke pakket verbeterpunten kost 799,- en kan geheel of gedeeltelijk uitgevoerd worden naar wens (prijs blijft hetzelfde). Voorwaarde is dat de motor mechanisch 100% is en de cilinderafwijking bij stationair max 1,5mg/s is in mwb 13 (vraag uw garage/specialist hiernaar)
Warmestart aanpassing 4 cilinders diesel.
Na het afzetten van de motor en 15-45 minuten wachten slaat de auto moeilijker aan, de startmotor moet langer rond draaien voor de motor aanslaan, alleen bij half warme motor.
Dit kunnen wij softwarematig verhelpen, kosten 150,- In combinatie met een chiptuning tegen sterk gereduceerd tarief, vraagt u hier naar.
EGR functie uitschakelen diesel.
Raden we sterk af, de motor warmt slechter op, het roetfilter kan problemen geven en het is bijzonder milieubelastend.
Verbetering stationairloop 2.0TDI BLB A4/A6
Bepaalde softwarevarianten draaien slecht stationair, dit kan softwarematig aanzienlijk verbetert worden, kosten 475,-. In combinatie met een chiptuning tegen sterk gereduceerd tarief, vraagt u hier naar.
Katalysator koude start werking te gering bank1 en of 2
Code 16805 P0421 Warm up catalyst bank 1 efficiency below threshold – MIL ON
Foutcode en eventueel storinglampje bij veel vag-modellen met benzinemotor, officiele remedie is katalysator(en) vervangen (zeer kostbaar) compleet met voorpijp. Wij kunnen deze foutcode uitschakelen, dit heeft geen enkele invloed op APK, het gaat om de opwarmkatalysator, deze wordt niet gemeten tijdens APK keuringen.
De opwarmkatalysator is vlak bij de motor gemonteerd omdat een kat. pas werkt bij een relatief hoge temperatuur, vlak na de motor zijn de uitlaatgassen het heetst. Verder in het uitlaattraject komen de uitlaatgassen langs de veel grotere hoofdkatalysator, deze zorgt voor een lage uitstoot op bedrijfstemperatuur, wat gemeten wordt tijdens de a.p.k., deze foutmelding is dus alleen van toepassing op de werking van de opwarmkatalysator, de auto komt net zo eenvoudig door de APK keuring en blijft dat ook doen zolang de hoofdkatalysator nog goed werkt.
U bespaart enkele honderden tot duizenden euro’s in sommige gevallen, kosten 400,–800,- afhankelijk van het type. Vooral een erg fijne oplossing voor W12 motoren waarbij we tevens de secundaire lambdasondes (S1 S2 en S3 na de kat’s) softwarematig kunnen verwijderen, wat het in-uitbouwen van de motor voorkomt! In combinatie met een chiptuning tegen sterk gereduceerd tarief, vraagt u hier naar.
Foutcode luchtinlaatklep spruitstuk 2.7 en 3.0TDI
Code 012597 P3135 Intake manifold runner lower stop not reached.
Code 008224 P2020 Intake manifold flap position sensor bank 1/2 implausible signal.
Foutcode en storinglampje luchtomloopklep bank 1 en/of 2 spruitstuk blijft hangen, de foutcode kan normaal alleen opgelost worden door een inlaatspruitstuk of beide te vervangen, de mechanische klep blijft door slijtage en vervuiling kleven. Deze klep is bedoeld om EGR-gassen beter in de motor te geleiden bij extreem lage toerentallen, net als de EGR-klep een milieuregeling waar uw motor zonder kan. Deze foutcode softwarematig wegschrijven bespaart u 500-1200 euro, kosten 500,-. In combinatie met een chiptuning tegen sterk gereduceerd tarief, vraagt u hier naar.
Foutcode gasklep/smoorklep 2.7/3.0TDI
Deze foutcode in de smoorklep, welke zorg draagt voor de bevordering van de vermenging van uitlaatgassen in de inlaat (EGR) geeft een foutmelding middels het storinglampje (mil).
Deze fout kunnen wij uitprogrammeren, deze fout heeft geen invloed op het rijgedrag en bespaart u het vervangen van deze kostbare klep.
Foutcode 005445 throttle valve controller malfunction.
Foutcode secundair luchtinjectie systeem flow te laag
Code 17831 P1423 Secundary air injection system bank 1 Insufficient flow intermittent.
Benzinemotoren uitgerust met een secundaire luchtpomp, deze pompt extra lucht in de uitlaat de eerste minuut na koude start, samen met andere maatregelen zorgt dit voor een lagere uitstoot en sneller opwarmen van de katalysator tijdens koude start, ongeveer de eerste minuut.
Als deze pomp slecht wordt, een klep blijft hangen of een ander component van het systeem kan dit leiden tot hardnekkige storingen met kostbare reparaties. Deze foutcode uitprogrammeren kan zonder nadelige bijwerkingen, kosten 450,- W12 motoren 750,-. In combinatie met een chiptuning tegen sterk gereduceerd tarief, vraagt u hier naar.
Roetfilter / DPF problematiek
Een bekend fenomeen bij diesels ~boven 100.000km vooral die niet vaak op bedrijfstemperatuur komen of niet langdurig; een verstopt roetfilter, veelvuldig regenereren, vervanging van het filter, hoog verbruik, foutcodes op sensoren. Wij kunnen het roetfilter volledig wegschrijven waardoor zich geen enkel probleem meer voordoet en het verbruik behoorlijk afneemt (Vooral VW bestelwagens/koeriers/VW Crafter/Transporter). U dient er zelf voor te zorgen dat het filter leeg gemaakt wordt, wij kunnen u ook een offerte doen eventueel, de softwarematige uitschakeling kost 750,- In combinatie met een chiptuning tegen sterk gereduceerd tarief, vraagt u hier naar.
Dit is alleen van toepassing op vaak en/of lang stationair draaiende motoren. Niet bij regulier gebruikte voertuigen. Dit voeren we dus alleen uit bij speciale voertuigen, niet bij auto’s die normaal gebruikt worden omdat het filter verstopt is of het vermogen/verbruik nadelig beinvloed. In deze gevallen raden we aan het filter te vernieuwen volgens voorschrift.
Reparatie ABT tuning
Veel 1.8T motoren welke door ABT getuned zijn in het verleden krijgen na jaren foutcodes betreffende de checksumcontrole, in eerste instantie enkel een foutcode:
16985 – internal control module P0601 -35-00 memory check sum error .
Later een storingslampje en in het laatste stadium stopt de motor ermee. De oorzaak is een interne fout in de checksumberekening van de codeersokkel die ABT geplaatst heeft. Wij kunnen deze storing verhelpen waardoor u geen nieuw motorregelapparaat hoeft aan te schaffen en kunnen de tuning voor u behouden/overzetten zonder deze fout, kosten 400,-
Immobilizer uitschakelen motorregelapparaat
Alleen voor speciale motor-ombouwen, race-toepassingen e.d.. Na overleg eigendomsbewijsvoering van de motor/ecu kunnen wij de originele startblokkering opheffen, kosten 500,-
Alle bovenstaande aanpassingen zijn veilig, zonder bijwerkingen en APK-bestendig maar laten de betreffende theoretische initiele Euro-norm vervallen, deze gevolgen zijn voor eigen risico.
Selectief foutcode uitschakelen voor dealers/garagebedrijven:
In overleg kunnen wij specifieke foutcodes uitschakelen, hardnekkige bugs die geen invloed hebben kunnen wij op P-code uitschakelen.
Dit doen wij altijd in overleg, soms is het onverstandig om te doen.
U kunt dit bij de diverse landelijke dealers van Hartog-Tuning uit laten voeren, of de uitgebouwde computer naar ons opsturen.
Neem contact op voor meer informatie.
P-code
Description
16394
P0010
-A- Camshaft Pos. Actuator Circ. Bank 1 Malfunction
16395
P0020
-A- Camshaft Pos. Actuator Circ. Bank 2 Malfunction
16449
P0065
Air Assisted Injector Control Range/Performance
16450
P0066
Air Assisted Injector Control Low Input/Short to ground
16451
P0067
Air Assisted Injector Control Input/Short to B+
16485
P0101
Mass or Volume Air Flow Circ Range/Performance
16486
P0102
Mass or Volume Air Flow Circ Low Input
16487
P0103
Mass or Volume Air Flow Circ High Input
16489
P0105
Manifold Abs.Pressure or Bar.Pressure Voltage supply
16490
P0106
Manifold Abs.Pressure or Bar.Pressure Range/Performance
16491
P0107
Manifold Abs.Pressure or Bar.Pressure Low Input
16492
P0108
Manifold Abs.Pressure or Bar.Pressure High Input
16496
P0112
Intake Air Temp.Circ Low Input
16497
P0113
Intake Air Temp.Circ High Input
16500
P0116
Engine Coolant Temp.Circ Range/Performance
16501
P0117
Engine Coolant Temp.Circ Low Input
16502
P0118
Engine Coolant Temp.Circ High Input
16504
P0120
Throttle/Pedal Pos.Sensor A Circ Malfunction
16505
P0121
Throttle/Pedal Pos.Sensor A Circ Range/Performance
16506
P0122
Throttle/Pedal Pos.Sensor A Circ Low Input
16507
P0123
Throttle/Pedal Pos.Sensor A Circ High Input
16509
P0125
Insufficient Coolant Temp.for Closed Loop Fuel Control
16512
P0128
Coolant Thermostat/Valve Temperature below control range
16514
P0130
O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor1 Malfunction
16515
P0131
O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor1 Low Voltage
16516
P0132
O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor1 High Voltage
16517
P0133
O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor1 Slow Response
16518
P0134
O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor1 No Activity Detected
16519
P0135
O2 Sensor Heater Circ.,Bank1-Sensor1 Malfunction
16520
P0136
O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor2 Malfunction
16521
P0137
O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor2 Low Voltage
16522
P0138
O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor2 High Voltage
16523
P0139
O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor2 Slow Response
16524
P0140
O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor2 No Activity Detected
16525
P0141
O2 Sensor Heater Circ.,Bank1-Sensor2 Malfunction
16534
P0150
O2 Sensor Circ.,Bank2-Sensor1 Malfunction
16535
P0151
O2 Sensor Circ.,Bank2-Sensor1 Low Voltage
16536
P0152
O2 Sensor Circ.,Bank2-Sensor1 High Voltage
16537
P0153
O2 Sensor Circ.,Bank2-Sensor1 Slow Response
16538
P0154
O2 Sensor Circ.,Bank2-Sensor1 No Activity Detected
16539
P0155
O2 Sensor Heater Circ.,Bank2-Sensor1 Malfunction
16540
P0156
O2 Sensor Circ.,Bank2-Sensor2 Malfunction
16541
P0157
O2 Sensor Circ.,Bank2-Sensor2 Low Voltage
16542
P0158
O2 Sensor Circ.,Bank2-Sensor2 High Voltage
16543
P0159
O2 Sensor Circ.,Bank2-Sensor2 Slow Response
16544
P0160
O2 Sensor Circ.,Bank2-Sensor2 No Activity Detected
16545
P0161
O2 Sensor Heater Circ.,Bank2-Sensor2 Malfunction
16554
P0170
Fuel Trim,Bank1 Malfunction
16555
P0171
Fuel Trim,Bank1 System too Lean
16556
P0172
Fuel Trim,Bank1 System too Rich
16557
P0173
Fuel Trim,Bank2 Malfunction
16558
P0174
Fuel Trim,Bank2 System too Lean
16559
P0175
Fuel Trim,Bank2 System too Rich
16566
P0182
Fuel temperature sender-G81 Short to ground
16567
P0183
Fuel temperature sender-G81 Interruption/Short to B+
16581
P0197
Engine Oil Temperature Circuit Low Input
16582
P0198
Engine Oil Temperature Circuit High Input
16585
P0201
Cyl.1, Injector Circuit Fault in electrical circuit
16586
P0202
Cyl.2, Injector Circuit Fault in electrical circuit
16587
P0203
Cyl.3, Injector Circuit Fault in electrical circuit
16588
P0204
Cyl.4, Injector Circuit Fault in electrical circuit
16589
P0205
Cyl.5 Injector Circuit Fault in electrical circuit
16590
P0206
Cyl.6 Injector Circuit Fault in electrical circuit
16591
P0207
Cyl.7 Injector Circuit Fault in electrical circuit
16592
P0208
Cyl.8 Injector Circuit Fault in electrical circuit
16599
P0215
Engine Shut-Off Solenoid Malfunction
16600
P0216
Injector/Injection Timing Control Malfunction
16603
P0219
Engine Overspeed Condition
16605
P0221
Throttle Pos. Sensor -B- Circuit Range/Performance
16606
P0222
Throttle Pos. Sensor -B- Circuit Low Input
16607
P0223
Throttle Pos. Sensor -B- Circuit High Input
16609
P0225
Throttle Pos. Sensor -C- Circuit Voltage supply
16610
P0226
Throttle Pos. Sensor -C- Circuit Range/Performance
16611
P0227
Throttle Pos. Sensor -C- Circuit Low Input
16612
P0228
Throttle Pos. Sensor -C- Circuit Hight Input
16614
P0230
Fuel Pump Primary Circuit Fault in electrical circuit
16618
P0234
Turbocharger Overboost Condition Control limit exceeded
16619
P0235
Turbocharger Boost Sensor (A) Circ Control limit not reached
16620
P0236
Turbocharger Boost Sensor (A) Circ Range/Performance
16621
P0237
Turbocharger Boost Sensor (A) Circ Low Input
16622
P0238
Turbocharger Boost Sensor (A) Circ High Input
16627
P0243
Turbocharger Wastegate Solenoid (A) Open/Short Circuit to Ground
16629
P0245
Turbocharger Wastegate Solenoid (A) Low Input/Short to ground
16630
P0246
Turbocharger Wastegate Solenoid (A) High Input/Short to B+
16636
P0252
Injection Pump Metering Control (A) Range/Performance
16645
P0261
Cyl.1 Injector Circuit Low Input/Short to ground
16646
P0262
Cyl.1 Injector Circuit High Input/Short to B+
16648
P0264
Cyl.2 Injector Circuit Low Input/Short to ground
16649
P0265
Cyl.2 Injector Circuit High Input/Short to B+
16651
P0267
Cyl.3 Injector Circuit Low Input/Short to ground
16652
P0268
Cyl.3 Injector Circuit High Input/Short to B+
16654
P0270
Cyl.4 Injector Circuit Low Input/Short to ground
16655
P0271
Cyl.4 Injector Circuit High Input/Short to B+
16657
P0273
Cyl.5 Injector Circuit Low Input/Short to ground
16658
P0274
Cyl.5 Injector Circuit High Input/Short to B+
16660
P0276
Cyl.6 Injector Circuit Low Input/Short to ground
16661
P0277
Cyl.6 Injector Circuit High Input/Short to B+
16663
P0279
Cyl.7 Injector Circuit Low Input/Short to ground
16664
P0280
Cyl.7 Injector Circuit High Input/Short to B+
16666
P0282
Cyl.8 Injector Circuit Low Input/Short to ground
16667
P0283
Cyl.8 Injector Circuit High Input/Short to B+
16684
P0300
Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
16685
P0301
Cyl.1 Misfire Detected
16686
P0302
Cyl.2 Misfire Detected
16687
P0303
Cyl.3 Misfire Detected
16688
P0304
Cyl.4 Misfire Detected
16689
P0305
Cyl.5 Misfire Detected
16690
P0306
Cyl.6 Misfire Detected
16691
P0307
Cyl.7 Misfire Detected
16692
P0308
Cyl.8 Misfire Detected
16697
P0313
Misfire Detected Low Fuel Level
16698
P0314
Single Cylinder Misfire
16705
P0321
Ign./Distributor Eng.Speed Inp.Circ Range/Performance
16706
P0322
Ign./Distributor Eng.Speed Inp.Circ No Signal
16709
P0325
Knock Sensor 1 Circuit Electrical Fault in Circuit
16710
P0326
Knock Sensor 1 Circuit Range/Performance
16711
P0327
Knock Sensor 1 Circ Low Input
16712
P0328
Knock Sensor 1 Circ High Input
16716
P0332
Knock Sensor 2 Circ Low Input
16717
P0333
Knock Sensor 2 Circ High Input
16719
P0335
Crankshaft Pos. Sensor (A) Circ Malfunction
16720
P0336
Crankshaft Pos. Sensor (A) Circ Range/Performance/Missing tooth
16721
P0337
Crankshaft Pos.Sensor (A) Circ Low Input
16724
P0340
Camshaft Pos. Sensor (A) Circ Incorrect allocation
16725
P0341
Camshaft Pos.Sensor Circ Range/Performance
16726
P0342
Camshaft Pos.Sensor Circ Low Input
16727
P0343
Camshaft Pos.Sensor Circ High Input
16735
P0351
Ignition Coil (A) Cyl.1 Prim./Sec. Circ Malfunction
16736
P0352
Ignition Coil (B) Cyl.2 Prim./Sec. Circ Malfunction
16737
P0353
Ignition Coil (C) Cyl.3 Prim./Sec. Circ Malfunction
16738
P0354
Ignition Coil (D) Cyl.4 Prim./Sec. Circ Malfunction
16739
P0355
Ignition Coil (E) Cyl.5 Prim./Sec. Circ Malfunction
16740
P0356
Ignition Coil (F) Cyl.6 Prim./Sec. Circ Malfunction
16741
P0357
Ignition Coil (G) Cyl.7 Prim./Sec. Circ Malfunction
16742
P0358
Ignition Coil (H) Cyl.8 Prim./Sec. Circ Malfunction
16764
P0380
Glow Plug/Heater Circuit (A) Electrical Fault in Circuit
16784
P0400
Exhaust Gas Recirc.Flow Malfunction
16785
P0401
Exhaust Gas Recirc.Flow Insufficient Detected
16786
P0402
Exhaust Gas Recirc.Flow Excessive Detected
16787
P0403
Exhaust Gas Recirc. Contr. Circ Malfunction
16788
P0404
Exhaust Gas Recirc. Contr. Circ Range/Performance
16789
P0405
Exhaust Gas Recirc. Sensor (A) Circ Low Input
16790
P0406
Exhaust Gas Recirc. Sensor (A) Circ High Input
16791
P0407
Exhaust Gas Recirc. Sensor (B) Circ Low Input
16792
P0408
Exhaust Gas Recirc. Sensor (B) Circ High Input
16794
P0410
Sec.Air Inj.Sys Malfunction
16795
P0411
Sec.Air Inj.Sys. Incorrect Flow Detected
16796
P0412
Sec.Air Inj.Sys.Switching Valve A Circ Malfunction
16802
P0418
Sec. Air Inj. Sys. Relay (A) Contr. Circ Malfunction
16804
P0420
Catalyst System,Bank1 Efficiency Below Threshold
16806
P0422
Main Catalyst,Bank1 Below Threshold
16811
P0427
Catalyst Temperature Sensor, Bank 1 Low Input/Short to ground
16812
P0428
Catalyst Temperature Sensor, Bank 1 High Input/Open/Short Circuit to B+
16816
P0432
Main Catalyst,Bank2 Efficiency Below Threshold
16820
P0436
Catalyst Temperature Sensor, Bank 2 Range/Performance
16821
P0437
Catalyst Temperature Sensor, Bank 2 Low Input/Short to ground
16822
P0438
Catalyst Temperature Sensor, Bank 2 High Input/Open/Short Circuit to B+
16824
P0440
EVAP Emission Contr.Sys. Malfunction
16825
P0441
EVAP Emission Contr.Sys.Incorrect Purge Flow
16826
P0442
EVAP Emission Contr.Sys.(Small Leak) Leak Detected
16827
P0443
EVAP Emiss. Contr. Sys. Purge Valve Circ Electrical Fault in Circuit
16836
P0452
EVAP Emission Contr.Sys.Press.Sensor Low Input
16837
P0453
EVAP Emission Contr.Sys.Press.Sensor High Input
16839
P0455
EVAP Emission Contr.Sys.(Gross Leak) Leak Detected
16845
P0461
Fuel Level Sensor Circ Range/Performance
16846
P0462
Fuel Level Sensor Circuit Low Input
16847
P0463
Fuel Level Sensor Circuit High Input
16885
P0501
Vehicle Speed Sensor Range/Performance
16887
P0503
Vehicle Speed Sensor Intermittent/Erratic/High Input
16889
P0505
Idle Control System Malfunction
16890
P0506
Idle Control System RPM Lower than Expected
16891
P0507
Idle Control System Higher than Expected
16894
P0510
Closed Throttle Pos.Switch Malfunction
16915
P0531
A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit Range/Performance
16916
P0532
A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit Low Input
16917
P0533
A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit High Input
16935
P0551
Power Steering Pressure Sensor Circuit Range/Performance
16944
P0560
System Voltage Malfunction
16946
P0562
System Voltage Low Voltage
16947
P0563
System Voltage High Voltage
16952
P0568
Cruise Control Set Signal Incorrect Signal
16955
P0571
Cruise/Brake Switch (A) Circ Malfunction
16984
P0600
Serial Comm. Link (Data Bus) Message Missing
16985
P0601
Internal Contr.Module Memory Check Sum Error
16986
P0602
Control Module Programming Error/Malfunction
16987
P0603
Internal Contr.Module (KAM) Error
16988
P0604
Internal Contr.Module Random Access Memory (RAM) Error
16989
P0605
Internal Contr.Module ROM Test Error
16990
P0606
ECM/PCM Processor
17026
P0642
Knock Control Control Module Malfunction
17029
P0645
A/C Clutch Relay Control Circuit
17034
P0650
MIL Control Circuit Electrical Fault in Circuit
17038
P0654
Engine RPM Output Circuit Electrical Fault in Circuit
17040
P0656
Fuel Level Output Circuit Electrical Fault in Circuit
17084
P0700
Transm.Contr.System Malfunction
17086
P0702
Transm.Contr.System Electrical
17087
P0703
Torque Converter/Brake Switch B Circ Malfunction
17089
P0705
Transm.Range Sensor Circ.(PRNDL Inp.) Malfunction
17090
P0706
Transm.Range Sensor Circ Range/Performance
17091
P0707
Transm.Range Sensor Circ Low Input
17092
P0708
Transm.Range Sensor Circ High Input
17094
P0710
Transm.Fluid Temp.Sensor Circ. Malfunction
17095
P0711
Transm.Fluid Temp.Sensor Circ. Range/Performance
17096
P0712
Transm.Fluid Temp.Sensor Circ. Low Input
17097
P0713
Transm.Fluid Temp.Sensor Circ. High Input
17099
P0715
Input Turbine/Speed Sensor Circ. Malfunction
17100
P0716
Input Turbine/Speed Sensor Circ. Range/Performance
17101
P0717
Input Turbine/Speed Sensor Circ. No Signal
17105
P0721
Output Speed Sensor Circ Range/Performance
17106
P0722
Output Speed Sensor Circ No Signal
17109
P0725
Engine Speed Inp.Circ. Malfunction
17110
P0726
Engine Speed Inp.Circ. Range/Performance
17111
P0727
Engine Speed Inp.Circ. No Signal
17114
P0730
Gear Incorrect Ratio
17115
P0731
Gear 1 Incorrect Ratio
17116
P0732
Gear 2 Incorrect Ratio
17117
P0733
Gear 3 Incorrect Ratio
17118
P0734
Gear 4 Incorrect Ratio
17119
P0735
Gear 5 Incorrect Ratio
17124
P0740
Torque Converter Clutch Circ Malfunction
17125
P0741
Torque Converter Clutch Circ Performance or Stuck Off
17132
P0748
Pressure Contr.Solenoid Electrical
17134
P0750
Shift Solenoid A malfunction
17135
P0751
Shift Solenoid A Performance or Stuck Off
17136
P0752
Shift Solenoid A Stuck On
17137
P0753
Shift Solenoid A Electrical
17140
P0756
Shift Solenoid B Performance or Stuck Off
17141
P0757
Shift Solenoid B Stuck On
17142
P0758
Shift Solenoid B Electrical
17145
P0761
Shift Solenoid C Performance or Stuck Off
17146
P0762
Shift Solenoid C Stuck On
17147
P0763
Shift Solenoid C Electrical
17152
P0768
Shift Solenoid D Electrical
17157
P0773
Shift Solenoid E Electrical
17174
P0790
Normal/Performance Switch Circ Malfunction
17509
P1101
O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor1Voltage too Low/Air Leak
17510
P1102
O2 Sensor Heating Circ.,Bank1-Sensor1 Short to B+
17511
P1103
O2 Sensor Heating Circ.,Bank1-Sensor1 Output too Low
17512
P1104
Bank1-Sensor2 Voltage too Low/Air Leak
17513
P1105
O2 Sensor Heating Circ.,Bank1-Sensor2 Short to B+
17514
P1106
O2 Sensor Circ.,Bank2-Sensor1 Voltage too Low/Air Leak
17515
P1107
O2 Sensor Heating Circ.,Bank2-Sensor1 Short to B+
17516
P1108
O2 Sensor Heating Circ.,Bank2-Sensor1 Output too Low
17517
P1109
O2 Sensor Circ.,Bank2-Sensor2 Voltage too Low/Air Leak
17518
P1110
O2 Sensor Heating Circ.,Bank2-Sensor2 Short to B+
17519
P1111
O2 Control (Bank 1) System too lean
17520
P1112
O2 Control (Bank 1) System too rich
17521
P1113
Bank1-Sensor1 Internal Resistance too High
17522
P1114
Bank1-Sensor2 Internal Resistant too High
17523
P1115
O2 Sensor Heater Circ.,Bank1-Sensor1 Short to Ground
17524
P1116
O2 Sensor Heater Circ.,Bank1-Sensor1 Open
17525
P1117
O2 Sensor Heater Circ.,Bank1-Sensor2 Short to Ground
17526
P1118
O2 Sensor Heater Circ.,Bank1-Sensor2 Open
17527
P1119
O2 Sensor Heater Circ.,Bank2-Sensor1 Short to Ground
17528
P1120
O2 Sensor Heater Circ.,Bank2-Sensor1 Open
17529
P1121
O2 Sensor Heater Circ.,Bank2-Sensor2 Short to Ground
17530
P1122
O2 Sensor Heater Circ.,Bank2-Sensor2 Open
17531
P1123
Long Term Fuel Trim Add.Air.,Bank1 System too Rich
17532
P1124
Long Term Fuel Trim Add.Air.,Bank1 System too Lean
17533
P1125
Long Term Fuel Trim Add.Air.,Bank2 System too Rich
17534
P1126
Long Term Fuel Trim Add.Air.,Bank2 System too Lean
17535
P1127
Long Term Fuel Trim mult.,Bank1 System too Rich
17536
P1128
Long Term Fuel Trim mult.,Bank1 System too Lean
17537
P1129
Long Term Fuel Trim mult.,Bank2 System too Rich
17538
P1130
Long Term Fuel Trim mult.,Bank2 System too Lean
17539
P1131
Bank2-Sensor1 Internal Rsistance too High
17540
P1132
O2 Sensor Heating Circ.,Bank1+2-Sensor1 Short to B+
17541
P1133
O2 Sensor Heating Circ.,Bank1+2-Sensor1 Electrical Malfunction
17542
P1134
O2 Sensor Heating Circ.,Bank1+2-Sensor2 Short to B+
17543
P1135
O2 Sensor Heating Circ.,Bank1+2-Sensor2 Electrical Malfunction
17544
P1136
Long Term Fuel Trim Add.Fuel,Bank1 System too Lean
P1137
Long Term Fuel Trim Add.Fuel,Bank1 System too Rich
17546
P1138
Long Term Fuel Trim Add.Fuel,Bank2 System too Lean
17547
P1139
Long Term Fuel Trim Add.Fuel,Bank2 System too Rich
17548
P1140
Bank2-Sensor2 Internal Resistance too High
17549
P1141
Load Calculation Cross Check Range/Performance
17550
P1142
Load Calculation Cross Check Lower Limit Exceeded
17551
P1143
Load Calculation Cross Check Upper Limit Exceeded
17552
P1144
Mass or Volume Air Flow Circ Open/Short to Ground
17553
P1145
Mass or Volume Air Flow Circ Short to B+
17554
P1146
Mass or Volume Air Flow Circ Supply Malfunction
17555
P1147
O2 Control (Bank 2) System too lean
17556
P1148
O2 Control (Bank 2) System too rich
17557
P1149
O2 Control (Bank 1) Out of range
17558
P1150
O2 Control (Bank 2) Out of range
17559
P1151
Bank1, Long Term Fuel Trim, Range 1 Leanness Lower Limit Exceeded
17560
P1152
Bank1, Long Term Fuel Trim, Range 2 Leanness Lower Limit Exceeded
17562
P1154
Manifold Switch Over Malfunction
17563
P1155
Manifold Abs.Pressure Sensor Circ. Short to B+
17564
P1156
Manifold Abs.Pressure Sensor Circ. Open/Short to Ground
17565
P1157
Manifold Abs.Pressure Sensor Circ. Power Supply Malfunction
17566
P1158
Manifold Abs.Pressure Sensor Circ. Range/Performance
17568
P1160
Manifold Temp.Sensor Circ. Short to Ground
17569
P1161
Manifold Temp.Sensor Circ. Open/Short to B+
17570
P1162
Fuel Temp.Sensor Circ. Short to Ground
17571
P1163
Fuel Temp.Sensor Circ. Open/Short to B+
17572
P1164
Fuel Temperature Sensor Range/Performance/Incorrect Signal
17573
P1165
Bank1, Long Term Fuel Trim, Range 1 Rich Limit Exceeded
17574
P1166
Bank1, Long Term Fuel Trim, Range 2 Rich Limit Exceeded
17579
P1171
Throttle Actuation Potentiometer Sign.2 Range/Performance
17580
P1172
Throttle Actuation Potentiometer Sign.2 Signal too Low
17581
P1173
Throttle Actuation Potentiometer Sign.2 Signal too High
17582
P1174
Fuel Trim, Bank 1 Different injection times
17584
P1176
O2 Correction Behind Catalyst,B1 Limit Attained
17585
P1177
O2 Correction Behind Catalyst,B2 Limit Attained
17586
P1178
Linear 02 Sensor / Pump Current Open Circuit
17587
P1179
Linear 02 Sensor / Pump Current Short to ground
17588
P1180
Linear 02 Sensor / Pump Current Short to B+
17589
P1181
Linear 02 Sensor / Reference Voltage Open Circuit
17590
P1182
Linear 02 Sensor / Reference Voltage Short to ground
17591
P1183
Linear 02 Sensor / Reference Voltage Short to B+
17592
P1184
Linear 02 Sensor / Common Ground Wire Open Circuit
17593
P1185
Linear 02 Sensor / Common Ground Wire Short to ground
17594
P1186
Linear 02 Sensor / Common Ground Wire Short to B+
17595
P1187
Linear 02 Sensor / Compens. Resistor Open Circuit
17596
P1188
Linear 02 Sensor / Compens. Resistor Short to ground
17597
P1189
Linear 02 Sensor / Compens. Resistor Short to B+
17598
P1190
Linear 02 Sensor / Reference Voltage Incorrect Signal
17604
P1196
O2 Sensor Heater Circ.,Bank1-Sensor1 Electrical Malfunction
17605
P1197
O2 Sensor Heater Circ.,Bank2-Sensor1 Electrical Malfunction
17606
P1198
O2 Sensor Heater Circ.,Bank1-Sensor2 Electrical Malfunction
17607
P1199
O2 Sensor Heater Circ.,Bank2-Sensor2 Electrical Malfunction
17609
P1201
Cyl.1-Fuel Inj.Circ. Electrical Malfunction
17610
P1202
Cyl.2-Fuel Inj.Circ. Electrical Malfunction
17611
P1203
Cyl.3-Fuel Inj.Circ. Electrical Malfunction
17612
P1204
Cyl.4-Fuel Inj.Circ. Electrical Malfunction
17613
P1205
Cyl.5-Fuel Inj.Circ. Electrical Malfunction
17614
P1206
Cyl.6-Fuel Inj.Circ. Electrical Malfunction
17615
P1207
Cyl.7-Fuel Inj.Circ. Electrical Malfunction
17616
P1208
Cyl.8-Fuel Inj.Circ. Electrical Malfunction
17617
P1209
Intake valves for cylinder shut-off Short circuit to ground
17618
P1210
Intake valves for cylinder shut-off Short to B+
17619
P1211
Intake valves for cylinder shut-off Open circuit
17621
P1213
Cyl.1-Fuel Inj.Circ. Short to B+
17622
P1214
Cyl.2-Fuel Inj.Circ. Short to B+
17623
P1215
Cyl.3-Fuel Inj.Circ. Short to B+
17624
P1216
Cyl.4-Fuel Inj.Circ. Short to B+
17625
P1217
Cyl.5-Fuel Inj.Circ. Short to B+
17626
P1218
Cyl.6-Fuel Inj.Circ. Short to B+
17627
P1219
Cyl.7-Fuel Inj.Circ. Short to B+
17628
P1220
Cyl.8-Fuel Inj.Circ. Short to B+
17629
P1221
Cylinder shut-off exhaust valves Short circuit to ground
17630
P1222
Cylinder shut-off exhaust valves Short to B+
17631
P1223
Cylinder shut-off exhaust valves Open circuit
17633
P1225
Cyl.1-Fuel Inj.Circ. Short to Ground
17634
P1226
Cyl.2-Fuel Inj.Circ. Short to Ground
17635
P1227
Cyl.3-Fuel Inj.Circ. Short to Ground
17636
P1228
Cyl.4-Fuel Inj.Circ. Short to Ground
17637
P1229
Cyl.5-Fuel Inj.Circ. Short to Ground
17638
P1230
Cyl.6-Fuel Inj.Circ. Short to Ground
17639
P1231
Cyl.7-Fuel Inj.Circ. Short to Ground
17640
P1232
Cyl.8-Fuel Inj.Circ. Short to Ground
17645
P1237
Cyl.1-Fuel Inj.Circ. Open Circ.
17646
P1238
Cyl.2-Fuel Inj.Circ. Open Circ.
17647
P1239
Cyl.3-Fuel Inj.Circ. Open Circ.
17648
P1240
Cyl.4-Fuel Inj.Circ. Open Circ.
17649
P1241
Cyl.5-Fuel Inj.Circ. Open Circ.
17650
P1242
Cyl.6-Fuel Inj.Circ. Open Circ.
17651
P1243
Cyl.7-Fuel Inj.Circ. Open Circ.
17652
P1244
Cyl.8-Fuel Inj.Circ. Open Circ.
17653
P1245
Needle Lift Sensor Circ. Short to Ground
17654
P1246
Needle Lift Sensor Circ. Range/Performance
17655
P1247
Needle Lift Sensor Circ. Open/Short to B+
17656
P1248
Injection Start Control Deviation
17657
P1249
Fuel consumption signal Electrical Fault in Circuit
17658
P1250
Fuel Level Too Low
17659
P1251
Start of Injection Solenoid Circ Short to B+
17660
P1252
Start of Injection Solenoid Circ Open/Short to Ground
17661
P1253
Fuel consumption signal Short to ground
17662
P1254
Fuel consumption signal Short to B+
17663
P1255
Engine Coolant Temp.Circ Short to Ground
17664
P1256
Engine Coolant Temp.Circ Open/Short to B+
17665
P1257
Engine Coolant System Valve Open
17666
P1258
Engine Coolant System Valve Short to B+
17667
P1259
Engine Coolant System Valve Short to Ground
17688
P1280
Fuel Inj.Air Contr.Valve Circ. Flow too Low
17691
P1283
Fuel Inj.Air Contr.Valve Circ. Electrical Malfunction
17692
P1284
Fuel Inj.Air Contr.Valve Circ. Open
17693
P1285
Fuel Inj.Air Contr.Valve Circ. Short to Ground
17694
P1286
Fuel Inj.Air Contr.Valve Circ. Short to B+
17695
P1287
Turbocharger bypass valve open
17696
P1288
Turbocharger bypass valve short to B+
17697
P1289
Turbocharger bypass valve short to ground
17704
P1296
Cooling system malfunction
17705
P1297
Connection turbocharger – throttle valve pressure hose
17708
P1300
Misfire detected Reason: Fuel level too low
17721
P1319
Knock Sensor 1 Circ. Short to Ground
17728
P1320
Knock Sensor 2 Circ. Short to Ground
17729
P1321
Knock Sensor 3 Circ. Low Input
17730
P1322
Knock Sensor 3 Circ. High Input
17731
P1323
Knock Sensor 4 Circ. Low Input
17732
P1324
Knock Sensor 4 Circ. High Input
17733
P1325
Cyl.1-Knock Contr. Limit Attained
17734
P1326
Cyl.2-Knock Contr. Limit Attained
17735
P1327
Cyl.3-Knock Contr. Limit Attained
17736
P1328
Cyl.4-Knock Contr. Limit Attained
17737
P1329
Cyl.5-Knock Contr. Limit Attained
17738
P1330
Cyl.6-Knock Contr. Limit Attained
17739
P1331
Cyl.7-Knock Contr. Limit Attained
17740
P1332
Cyl.8-Knock Contr. Limit Attained
17743
P1335
Engine Torque Monitoring 2 Control Limint Exceeded
17744
P1336
Engine Torque Monitoring Adaptation at limit
17745
P1337
Camshaft Pos.Sensor,Bank1 Short to Ground
17746
P1338
Camshaft Pos.Sensor,Bank1 Open Circ./Short to B+
17747
P1339
Crankshaft Pos./Engine Speed Sensor Cross Connected
17748
P1340
Crankshaft-/Camshaft Pos.Sens.Signals Out of Sequence
17749
P1341
Ignition Coil Power Output Stage 1 Short to Ground
17750
P1342
Ignition Coil Power Output Stage 1 Short to B+
17751
P1343
Ignition Coil Power Output Stage 2 Short to Ground
17752
P1344
Ignition Coil Power Output Stage 2 Short to B+
17753
P1345
Ignition Coil Power Output Stage 3 Short to Ground
17754
P1346
Ignition Coil Power Output Stage 3 Short to B+
17755
P1347
Bank2,Crankshaft-/Camshaft os.Sens.Sign. Out of Sequence
17756
P1348
Ignition Coil Power Output Stage 1 Open Circuit
17757
P1349
Ignition Coil Power Output Stage 2 Open Circuit
17758
P1350
Ignition Coil Power Output Stage 3 Open Circuit
17762
P1354
Modulation Piston Displ.Sensor Circ. Malfunction
17763
P1355
Cyl. 1, ignition circuit Open Circuit
17764
P1356
Cyl. 1, ignition circuit Short to B+
17765
P1357
Cyl. 1, ignition circuit Short to ground
17766
P1358
Cyl. 2, ignition circuit Open Circuit
17767
P1359
Cyl. 2, ignition circuit Short Circuit to B+
17768
P1360
Cyl. 2, ignition circuit Short Circuit to Ground
17769
P1361
Cyl. 3, ignition circuit Open Circuit
17770
P1362
Cyl. 3, ignition circuit Short Circuit to B+
17771
P1363
Cyl. 3, ignition circuit Short Circuit to ground
17772
P1364
Cyl. 4 ignition circuit Open Circuit
17773
P1365
Cyl. 4 ignition circuit Short circuit to B+
17774
P1366
Cyl. 4 ignition circuit Short circuit to ground
17775
P1367
Cyl. 5, ignition circuit Open Circuit
17776
P1368
Cyl. 5, ignition circuit Short Circuit to B+
17777
P1369
Cyl. 5, ignition circuit short to ground
17778
P1370
Cyl. 6, ignition circuit Open Circuit
17779
P1371
Cyl. 6, ignition circuit Short Circuit to B+
17780
P1372
Cyl. 6, ignition circuit short to ground
17781
P1373
Cyl. 7, ignition circuit Open Circuit
17782
P1374
Cyl. 7, ignition circuit Short Circuit to B+
17783
P1375
Cyl. 7, ignition circuit short to ground
17784
P1376
Cyl. 8, ignition circuit Open Circuit
17785
P1377
Cyl. 8, ignition circuit Short Circuit to B+
17786
P1378
Cyl. 8, ignition circuit short to ground
17794
P1386
Internal Control Module Knock Control Circ.Error
17795
P1387
Internal Contr. Module altitude sensor error
17796
P1388
Internal Contr. Module drive by wire error
17799
P1391
Camshaft Pos.Sensor,Bank2 Short to Ground
17800
P1392
Camshaft Pos.Sensor,Bank2 Open Circ./Short to B+
17801
P1393
Ignition Coil Power Output Stage 1 Electrical Malfunction
17802
P1394
Ignition Coil Power Output Stage 2 Electrical Malfunction
17803
P1395
Ignition Coil Power Output Stage 3 Electrical Malfunction
17804
P1396
Engine Speed Sensor Missing Tooth
17805
P1397
Engine speed wheel Adaptation limit reached
17806
P1398
Engine RPM signal, TD Short to ground
17807
P1399
Engine RPM signal, TD Short Circuit to B+
17808
P1400
EGR Valve Circ Electrical Malfunction
17809
P1401
EGR Valve Circ Short to Ground
17810
P1402
EGR Valve Circ Short to B+
17811
P1403
EGR Flow Deviation
17812
P1404
EGR Flow Basic Setting not carried out
17814
P1406
EGR Temp.Sensor Range/Performance
17815
P1407
EGR Temp.Sensor Signal too Low
17816
P1408
EGR Temp.Sensor Signal too High
17817
P1409
Tank Ventilation Valve Circ. Electrical Malfunction
17818
P1410
Tank Ventilation Valve Circ. Short to B+
17819
P1411
Sec.Air Inj.Sys.,Bank2 Flow too Flow
17820
P1412
EGR Different.Pressure Sensor Signal too Low
17821
P1413
EGR Different.Pressure Sensor Signal too High
17822
P1414
Sec.Air Inj.Sys.,Bank2 Leak Detected
17825
P1417
Fuel Level Sensor Circ Signal too Low
17826
P1418
Fuel Level Sensor Circ Signal too High
17828
P1420
Sec.Air Inj.Valve Circ Electrical Malfunction
17829
P1421
Sec.Air Inj.Valve Circ Short to Ground
17830
P1422
Sec.Air Inj.Sys.Contr.Valve Circ Short to B+
17831
P1423
Sec.Air Inj.Sys.,Bank1 Flow too Low
17832
P1424
Sec.Air Inj.Sys.,Bank1 Leak Detected
17833
P1425
Tank Vent.Valve Short to Ground
17834
P1426
Tank Vent.Valve Open
17840
P1432
Sec.Air Inj.Valve Open
17841
P1433
Sec.Air Inj.Sys.Pump Relay Circ. open
17842
P1434
Sec.Air Inj.Sys.Pump Relay Circ. Short to B+
17843
P1435
Sec.Air Inj.Sys.Pump Relay Circ. Short to ground
17844
P1436
Sec.Air Inj.Sys.Pump Relay Circ. Electrical Malfunction
17847
P1439
EGR Potentiometer Error in Basic Seting
17848
P1440
EGR Valve Power Stage Open
17849
P1441
EGR Valve Circ Open/Short to Ground
17850
P1442
EGR Valve Position Sensor Signal too high
17851
P1443
EGR Valve Position Sensor Signal too low
17852
P1444
EGR Valve Position Sensor range/performance
17853
P1445
Catalyst Temp.Sensor 2 Circ. Range/Performance
17854
P1446
Catalyst Temp.Circ Short to Ground
17855
P1447
Catalyst Temp.Circ Open/Short to B+
17856
P1448
Catalyst Temp.Sensor 2 Circ. Short to Ground
17857
P1449
Catalyst Temp.Sensor 2 Circ. Open/Short to B+
17858
P1450
Sec.Air Inj.Sys.Circ Short to B+
17859
P1451
Sec.Air Inj.Sys.Circ Short to Ground
17860
P1452
Sec.Air Inj.Sys. Open Circ.
17861
P1453
Exhaust gas temperature sensor 1 open/short to B+
17862
P1454
Exhaust gas temperature sensor short 1 to ground
17863
P1455
Exhaust gas temperature sensor 1 range/performance
17864
P1456
Exhaust gas temperature control bank 1 limit attained
17865
P1457
Exhaust gas temperature sensor 2 open/short to B+
17866
P1458
Exhaust gas temperature sensor 2 short to ground
17867
P1459
Exhaust gas temperature sensor 2 range/performance
17868
P1460
Exhaust gas temperature control bank 2 limit attained
17869
P1461
Exhaust gas temperature control bank 1 Range/Performance
17870
P1462
Exhaust gas temperature control bank 2 Range/Performance
17873
P1465
Additive Pump Short Circuit to B+
17874
P1466
Additive Pump Open/Short to Ground
17875
P1467
EVAP Canister Purge Solenoid Valve Short Circuit to B+
17876
P1468
EVAP Canister Purge Solenoid Valve Short Circuit to Ground
17877
P1469
EVAP Canister Purge Solenoid Valve Open Circuit
17878
P1470
EVAP Emission Contr.LDP Circ Electrical Malfunction
17879
P1471
EVAP Emission Contr.LDP Circ Short to B+
17880
P1472
EVAP Emission Contr.LDP Circ Short to Ground
17881
P1473
EVAP Emission Contr.LDP Circ Open Circ.
17882
P1474
EVAP Canister Purge Solenoid Valve electrical malfunction
17883
P1475
EVAP Emission Contr.LDP Circ Malfunction/Signal Circ.Open
17884
P1476
EVAP Emission Contr.LDP Circ Malfunction/Insufficient Vacuum
17885
P1477
EVAP Emission Contr.LDP Circ Malfunction
17886
P1478
EVAP Emission Contr.LDP Circ Clamped Tube Detected
17908
P1500
Fuel Pump Relay Circ. Electrical Malfunction
17909
P1501
Fuel Pump Relay Circ. Short to Ground
17910
P1502
Fuel Pump Relay Circ. Short to B+
17911
P1503
Load signal from Alternator Term. DF Range/performance/Incorrect Signal
17912
P1504
Intake Air Sys.Bypass Leak Detected
17913
P1505
Closed Throttle Pos. Does Not Close/Open Circ
17914
P1506
Closed Throttle Pos.Switch Does Not Open/Short to Ground
17915
P1507
Idle Sys.Learned Value Lower Limit Attained
17916
P1508
Idle Sys.Learned Value Upper Limit Attained
17917
P1509
Idle Air Control Circ. Electrical Malfunction
17918
P1510
Idle Air Control Circ. Short to B+
17919
P1511
Intake Manifold Changeover Valve circuit electrical malfunction
17920
P1512
Intake Manifold Changeover Valve circuit Short to B+
17921
P1513
Intake Manifold Changeover Valve2 circuit Short to B+
17922
P1514
Intake Manifold Changeover Valve2 circuit Short to ground
17923
P1515
Intake Manifold Changeover Valve circuit Short to Ground
17924
P1516
Intake Manifold Changeover Valve circuit Open
17925
P1517
Main Relay Circ. Electrical Malfunction
17926
P1518
Main Relay Circ. Short to B+
17927
P1519
Intake Camshaft Contr.,Bank1 Malfunction
17928
P1520
Intake Manifold Changeover Valve2 circuit Open
17929
P1521
Intake Manifold Changeover Valve2 circuit electrical malfunction
17930
P1522
Intake Camshaft Contr.,Bank2 Malfunction
17931
P1523
Crash Signal from Airbag Control Unit range/performance
17933
P1525
Intake Camshaft Contr.Circ.,Bank1 Electrical Malfunction
17934
P1526
Intake Camshaft Contr.Circ.,Bank1 Short to B+
17935
P1527
Intake Camshaft Contr.Circ.,Bank1 Short to Ground
17936
P1528
Intake Camshaft Contr.Circ.,Bank1 Open
17937
P1529
Camshaft Control Circuit Short to B+
17938
P1530
Camshaft Control Circuit Short to ground
17939
P1531
Camshaft Control Circuit open
17941
P1533
Intake Camshaft Contr.Circ.,Bank2 Electrical Malfunction
17942
P1534
Intake Camshaft Contr.Circ.,Bank2 Short to B+
17943
P1535
Intake Camshaft Contr.Circ.,Bank2 Short to Ground
17944
P1536
Intake Camshaft Contr.Circ.,Bank2 Open
17945
P1537
Engine Shutoff Solenoid Malfunction
17946
P1538
Engine Shutoff Solenoid Open/Short to Ground
17947
P1539
Clutch Vacuum Vent Valve Switch Incorrect signal
17948
P1540
Vehicle Speed Sensor High Input
17949
P1541
Fuel Pump Relay Circ Open
17950
P1542
Throttle Actuation Potentiometer Range/Performance
17951
P1543
Throttle Actuation Potentiometer Signal too Low
17952
P1544
Throttle Actuation Potentiometer Signal too High
17953
P1545
Throttle Pos.Contr Malfunction
17954
P1546
Boost Pressure Contr.Valve Short to B+
17955
P1547
Boost Pressure Contr.Valve Short to Ground
17956
P1548
Boost Pressure Contr.Valve Open
17957
P1549
Boost Pressure Contr.Valve Short to Ground
17958
P1550
Charge Pressure Deviation
17959
P1551
Barometric Pressure Sensor Circ. Short to B+
17960
P1552
Barometric Pressure Sensor Circ. Open/Short to Ground
17961
P1553
Barometric/manifold pressure signal ratio out of range
17962
P1554
Idle Speed Contr.Throttle Pos. Basic Setting Conditions not met
17963
P1555
Charge Pressure Upper Limit exceeded
17964
P1556
Charge Pressure Contr. Negative Deviation
17965
P1557
Charge Pressure Contr. Positive Deviation
17966
P1558
Throttle Actuator Electrical Malfunction
17967
P1559
Idle Speed Contr.Throttle Pos. Adaptation Malfunction
17968
P1560
Maximum Engine Speed Exceeded
17969
P1561
Quantity Adjuster Deviation
17970
P1562
Quantity Adjuster Upper Limit Attained
17971
P1563
Quantity Adjuster Lower Limit Attained
17972
P1564
Idle Speed Contr.Throttle Pos. Low Voltage During Adaptation
17973
P1565
Idle Speed Control Throttle Position lower limit not attained
17974
P1566
Load signal from A/C compressor range/performance
17975
P1567
Load signal from A/C compressor no signal
17976
P1568
Idle Speed Contr.Throttle Pos. mechanical Malfunction
17977
P1569
Cruise control switch Incorrect signal
17978
P1570
Contr.Module Locked
17979
P1571
Left Eng. Mount Solenoid Valve Short to B+
17980
P1572
Left Eng. Mount Solenoid Valve Short to ground
17981
P1573
Left Eng. Mount Solenoid Valve Open circuit
17982
P1574
Left Eng. Mount Solenoid Valve Electrical fault in circuit
17983
P1575
Right Eng. Mount Solenoid Valve Short to B+
17984
P1576
Right Eng. Mount Solenoid Valve Short to ground
17985
P1577
Right Eng. Mount Solenoid Valve Open circuit
17986
P1578
Right Eng. Mount Solenoid Valve Electrical fault in circuit
17987
P1579
Idle Speed Contr.Throttle Pos. Adaptation not started
17988
P1580
Throttle Actuator B1 Malfunction
17989
P1581
Idle Speed Contr.Throttle Pos. Basic Setting Not Carried Out
17990
P1582
Idle Adaptation at Limit
17991
P1583
Transmission mount valves Short to B+
17992
P1584
Transmission mount valves Short to ground
17993
P1585
Transmission mount valves Open circuit
17994
P1586
Engine mount solenoid valves Short to B+
17995
P1587
Engine mount solenoid valves Short to ground
17996
P1588
Engine mount solenoid valves Open circuit
18008
P1600
Power Supply (B+) Terminal 15 Low Voltage
18010
P1602
Power Supply (B+) Terminal 30 Low Voltage
18011
P1603
Internal Control Module Malfunction
18012
P1604
Internal Control Module Driver Error
18013
P1605
Rough Road/Acceleration Sensor Electrical Malfunction
18014
P1606
Rough Road Spec Engine Torque ABS-ECU Electrical Malfunction
18015
P1607
Vehicle speed signal Error message from instrument cluster
18016
P1608
Steering angle signal Error message from steering angle sensor
18017
P1609
Crash shut-down activated
18019
P1611
MIL Call-up Circ./Transm.Contr.Module Short to Ground
18020
P1612
Electronic Control Module Incorrect Coding
18021
P1613
MIL Call-up Circ Open/Short to B+
18022
P1614
MIL Call-up Circ./Transm.Contr.Module Range/Performance
18023
P1615
Engine Oil Temperature Sensor Circuit range/performance
18024
P1616
Glow Plug/Heater Indicator Circ. Short to B+
18025
P1617
Glow Plug/Heater Indicator Circ. Open/Short to Ground
18026
P1618
Glow Plug/Heater Relay Circ. Short to B+
18027
P1619
Glow Plug/Heater Relay Circ. Open/Short to Ground
18028
P1620
Engine coolant temperature signal open/short to B+
18029
P1621
Engine coolant temperature signal short to ground
18030
P1622
Engine coolant temperature signal range/performance
18031
P1623
Data Bus Powertrain No Communication
18032
P1624
MIL Request Sign.active
18033
P1625
Data-Bus Powertrain Unplausible Message from Transm.Contr.
18034
P1626
Data-Bus Powertrain Missing Message from Transm.Contr.
18035
P1627
Data-Bus Powertrain missing message from fuel injection pump
18036
P1628
Data-Bus Powertrain missing message from steering sensor
18037
P1629
Data-Bus Powertrain missing message from distance control
18038
P1630
Accelera.Pedal Pos.Sensor 1 Signal too Low
18039
P1631
Accelera.Pedal Pos.Sensor 1 Signal too High
18040
P1632
Accelera.Pedal Pos.Sensor 1 Power Supply Malfunction
18041
P1633
Accelera.Pedal Pos.Sensor 2 Signal too Low
18042
P1634
Accelera.Pedal Pos.Sensor 2 Signal too High
18043
P1635
Data Bus Powertrain missing message f.air condition control
18044
P1636
Data Bus Powertrain missing message from Airbag control
18045
P1637
Data Bus Powertrain missing message f.central electr.control
18046
P1638
Data Bus Powertrain missing message from clutch control
18047
P1639
Accelera.Pedal Pos.Sensor 1+2 Range/Performance
18048
P1640
Internal Contr.Module (EEPROM) Error
18049
P1641
Please check DTC Memory of Air Condition ECU
18050
P1642
Please check DTC Memory of Airbag ECU
18051
P1643
Please check DTC Memory of central electric ECU
18052
P1644
Please check DTC Memory of clutch ECU
18053
P1645
Data Bus Powertrain missing message f.all wheel drive contr.
18054
P1646
Please Check DTC Memory of all wheel drive ECU
18055
P1647
Please check coding of ECUs in Data Bus Powertrain
18056
P1648
Data Bus Powertrain Malfunction
18057
P1649
Data Bus Powertrain Missing message from ABS Control Module
18058
P1650
Data Bus Powertrain Missing message fr.instrument panel ECU
18059
P1651
Data Bus Powertrain missing messages
18060
P1652
Please check DTC Memory of transmission ECU
18061
P1653
Please check DTC Memory of ABS Control Module
18062
P1654
Please check DTC Memory of control panel ECU
18063
P1655
Please check DTC Memory of ADR Control Module
18064
P1656
A/C clutch relay circuit short to ground
18065
P1657
A/C clutch relay circuit short to B+
18066
P1658
Data Bus Powertrain Incorrect signal from ADR Control Module
18084
P1676
Drive by Wire-MIL Circ. Electrical Malfunction
18085
P1677
Drive by Wire-MIL Circ. Short to B+
18086
P1678
Drive by Wire-MIL Circ. Short to Ground
18087
P1679
Drive by Wire-MIL Circ. Open
18089
P1681
Contr.Unit Programming, Programming not Finished
18092
P1684
Contr.Unit Programming Communication Error
18094
P1686
Contr.Unit Error Programming Error
18098
P1690
Malfunction Indication Light Malfunction
18099
P1691
Malfunction Indication Light Open
18100
P1692
Malfunction Indication Light Short to Ground
18101
P1693
Malfunction Indication Light Short to B+
18102
P1694
Malfunction Indication Light Open/Short to Ground
18112
P1704
Kick Down Switch Malfunction
18113
P1705
Gear/Ratio Monitoring Adaptation limit reached
18119
P1711
Wheel Speed Signal 1 Range/Performance
18124
P1716
Wheel Speed Signal 2 Range/Performance
18129
P1721
Wheel Speed Signal 3 Range/Performance
18131
P1723
Starter Interlock Circ. Open
18132
P1724
Starter Interlock Circ. Short to Ground
18134
P1726
Wheel Speed Signal 4 Range/Performance
18136
P1728
Different Wheel Speed Signals Range/Performance
18137
P1729
Starter Interlock Circ. Short to B+
18141
P1733
Tiptronic Switch Down Circ. Short to Ground
18147
P1739
Tiptronic Switch up Circ. Short to Ground
18148
P1740
Clutch temperature control
18149
P1741
Clutch pressure adaptation at limit
18150
P1742
Clutch torque adaptation at limit
18151
P1743
Clutch slip control signal too high
18152
P1744
Tiptronic Switch Recognition Circ. Short to Ground
18153
P1745
Transm.Contr.Unit Relay Short to B+
18154
P1746
Transm.Contr.Unit Relay Malfunction
18155
P1747
Transm.Contr.Unit Relay Open/Short to Ground
18156
P1748
Transm.Contr.Unit Self-Check
18157
P1749
Transm.Contr.Unit Incorrect Coded
18158
P1750
Power Supply Voltage Low Voltage
18159
P1751
Power Supply Voltage High Voltage
18160
P1752
Power Supply Malfunction
18168
P1760
Shift Lock Malfunction
18169
P1761
Shift Lock Short to Ground
18170
P1762
Shift Lock Short to B+
18171
P1763
Shift Lock Open
18172
P1764
Transmission temperature control
18173
P1765
Hydraulic Pressure Sensor 2 adaptation at limit
18174
P1766
Throttle Angle Signal Stuck Off
18175
P1767
Throttle Angle Signal Stuck On
18176
P1768
Hydraulic Pressure Sensor 2 Too High
18177
P1769
Hydraulic Pressure Sensor 2 Too Low
18178
P1770
Load Signal Range/Performance
18179
P1771
Load Signal Stuck Off
18180
P1772
Load Signal Stuck On
18181
P1773
Hydraulic Pressure Sensor 1 Too High
18182
P1774
Hydraulic Pressure Sensor 1 Too Low
18183
P1775
Hydraulic Pressure Sensor 1 adaptation at limit
18184
P1776
Hydraulic Pressure Sensor 1 range/performance
18185
P1777
Hydraulic Pressure Sensor 2 range/performance
18186
P1778
Solenoid EV7 Electrical Malfunction
18189
P1781
Engine Torque Reduction Open/Short to Ground
18190
P1782
Engine Torque Reduction Short to B+
18192
P1784
Shift up/down Wire Open/Short to Ground
18193
P1785
Shift up/down Wire Short to B+
18194
P1786
Reversing Light Circ. Open
18195
P1787
Reversing Light Circ. Short to Ground
18196
P1788
Reversing Light Circ. Short to B+
18197
P1789
Idle Speed Intervention Circ. Error Message from Engine Contr.
18198
P1790
Transmission Range Display Circ. Open
18199
P1791
Transmission Range Display Circ. Short to Ground
18200
P1792
Transmission Range Display Circ. Short to B+
18201
P1793
Output Speed Sensor 2 Circ. No Signal
18203
P1795
Vehicle Speed Signal Circ. Open
18204
P1796
Vehicle Speed Signal Circ. Short to Ground
18205
P1797
Vehicle Speed Signal Circ. Short to B+
18206
P1798
Output Speed Sensor 2 Circ. Range/Performance
18207
P1799
Output Speed Sensor 2 Circ. Rpm too High
18221
P1813
Pressure Contr.Solenoid 1 Electrical
18222
P1814
Pressure Contr.Solenoid 1 Open/Short to Ground
18223
P1815
Pressure Contr.Solenoid 1 Short to B+
18226
P1818
Pressure Contr.Solenoid 2 Electrical
18227
P1819
Pressure Contr.Solenoid 2 Open/Short to Ground
18228
P1820
Pressure Contr.Solenoid 2 Short to B+
18231
P1823
Pressure Contr.Solenoid 3 Electrical
18232
P1824
Pressure Contr.Solenoid 3 Open/Short to Ground
18233
P1825
Pressure Contr.Solenoid 3 Short to B+
18236
P1828
Pressure Contr.Solenoid 4 Electrical
18237
P1829
Pressure Contr.Solenoid 4 Open/Short to Ground
18238
P1830
Pressure Contr.Solenoid 4 Short to B+
18242
P1834
Pressure Contr.Solenoid 5 Open/Short to Ground
18243
P1835
Pressure Contr.Solenoid 5 Short to B+
18249
P1841
Engine/Transmission Control Modules Versions do not match
18250
P1842
Please check DTC Memory of instrument panel ECU
18251
P1843
Please check DTC Memory of ADR Control Module
18252
P1844
Please check DTC Memory of central electric control ECU
18255
P1847
Please check DTC Memory of brake system ECU
18256
P1848
Please check DTC Memory of engine ECU
18257
P1849
Please check DTC Memory of transmission ECU
18258
P1850
Data-Bus Powertrain Missing Message from Engine Contr.
18259
P1851
Data-Bus Powertrain Missing Message from Brake Contr.
18260
P1852
Data-Bus Powertrain Unplausible Message from Engine Contr.
18261
P1853
Data-Bus Powertrain Unplausible Message from Brake Contr.
18262
P1854
Data-Bus Powertrain Hardware Defective
18263
P1855
Data-Bus Powertrain Software version Contr.
18264
P1856
Throttle/Pedal Pos.Sensor A Circ. Error Message from Engine Contr.
18265
P1857
Load Signal Error Message from Engine Contr.
18266
P1858
Engine Speed Input Circ. Error Message from Engine Contr.
18267
P1859
Brake Switch Circ. Error Message from Engine Contr.
18268
P1860
Kick Down Switch Error Message from Engine Contr.
18269
P1861
Throttle Position (TP) sensor Error Message from ECM
18270
P1862
Data Bus Powertrain Missing message from instr. panel ECU
18271
P1863
Data Bus Powertrain Missing Message from St. Angle Sensor
18272
P1864
Data Bus Powertrain Missing message from ADR control module
18273
P1865
Data Bus Powertrain Missing message from central electronics
18274
P1866
Data Bus Powertrain Missing messages