Specialistisch onderhoud voor Volkswagen en Audi
Chiptuning voor bijna alle merken
1.4TSI gescheurde zuigers.
De 1.4TSI motoren in de Golf/Touran/Scirocco (CAV) uitgevoerd met turbo en kompressor (150pk+) hebben problemen aan de zuigers.

Voor alle duidelijkheid; de standaard 1.4 motoren hebben hier GEEN last van, de 122/125pk motoren met alleen een turbo. Wel hebben deze motoren last van opgerekte distributiekettingen, het vervangen van de complete distributieset kost 750,-

Tussen de eerste en tweede zuigerveer breekt een hoek aluminium los welke zorgt voor compressieverlies, merkbaar in een slechte stationairloop en bijgeluiden, en uiteindelijk tot het vastlopen van de motor.

Meestal openbaren deze problemen zich boven de 80.000km., de oorzaak ligt in een zwakke zuigerconstructie in combinatie met een slecht geschreven software-programma waardoor deze motoren gevoelig zijn voor detonatie, wat destructief werkt. Bovendien speelt vervuiling een grote rol, wij raden verversingsintervallen van 15.000km aan met de normale 5w30 longlife olie.

Ons advies is om deze motoren in ieder geval ook met een zo hoog mogelijk octaan te rijden, ron 97/98/100 of hoger.

Wij kunnen deze motoren voorzien van speciale gesmede zuigers (vergelijkbaar met de 1.8 en 2.0 TSI zuigers zoals elders op onze pagina genoemd) die wij ontwikkelt hebben. Deze zuigers zijn sterker en monteren wij in combinatie met een nieuwe distributieset, waterpomp en een software-update voor 4500,- euro inclusief btw.

Image

Image

Deze motoren zijn door toepassing van kompressor en turbo erg gevoelig voor detonatie en pingelen, de originele software is niet goed geschreven waardoor de zuigers erg grote krachten te verwerken krijgen, iets waar ze niet goed tegen bestand zijn.

Als de motoren ouder worden gaan ze door de kleine olieschraapveer ook nog eens veel olie verbruiken, dit verbrandt boven de zuiger en zorgt voor zogenaamde "hotspots" (gloeiende vervuiling) in de verbrandingsruimte. Hier gaat het ingespoten mengsel ontbranden op deze vervuiling in plaats van op het juiste bougievonk-moment.

Hier ziet u de originele standaard zuiger en onze met verbeterde olie-afvoer:

Image

Image

Het alleen vervangen van de zuigers zal voorlopig afdoende zijn, maar na verloop van tijd verstoppen de originele zuigers weer en zal het weer tot motorschade leiden. Onze op maat gemaakte zuigers hebben dit probleem niet en zijn sterker, zelfs al gaat de motor pingelen/detoneren is deze zuiger beter bestand tegen mechanische krachten.

Image

Image

Image

Als de zuiger scheurt merkt u dit meestal als een niet mooi rond draaiende motor, door het compressieverlies gaat de betreffende cilinder minder actief meedoen aan het genereren van motorkoppel, de motor zal "op 3 cilinders" gaan draaien.

Het motorlampje kan gaan branden als de compressie laag genoeg is, foutcodes "misfire op cilinder X" geven en mogelijk nog prima klinken, deze motor heeft door de kompressor erg veel en goede isolatie.

In de cilinder is het dan meestal al goed mis, de cilinderwand is beschadigd en de motor moet minimaal geboord worden naar eerste overmaat.

Image

Binnen de VAG organisatie bestaat geen mogelijkheid tot opboren door de gebruikte hoontechniek (waterjet), er zijn geen overmaat zuigers beschikbaar.
Vroeger was dit wel mogelijk, normaal zijn er 2 extra stappen te maken, een zogenaamde eerste en 2e overmaat, steeds 0,5 mm.

Onze zuigers zijn wel leverbaar in overmaten waardoor uw motor vrijwel altijd gerepareerd kan worden en niet totaal verloren is.
Wij gaan in principe altijd van een 1e overmaat uit, de beschadigingen zijn tot nu toe altijd zo ernstig geweest. De standaard maat hebben wij niet op voorraad omdat het nooit preventief gebeurt, alleen bij schade.

Een veel voorkomend probleem bij deze motoren boven de 100.000km. is tevens snelle slijtage aan de turbo. Wij laten een speciale hybride turbo met verstevigd lagerwerk maken, deze is tevens in staat om meer vermogen op te wekken dan de standaard unit indien gewenst.
Deze turbo kost 1250,- extra tijdens de reparatie. Vraagt u hier gerust naar, ook deze is op voorraad.

Wij plannen ver vooruit, heeft u problemen laat het ons dan zo snel mogelijk weten.

Image

Image