Specialistisch onderhoud voor Volkswagen en Audi
Chiptuning voor bijna alle merken
Aanbieding oliepomp/balansasmodule Audi/VW 2.0 TDI motoren.
Een crisisbestendige oplossing voor alle 2004-2007 B7 2.0TDI motoren met bijgeluiden uit het carter en in een later stadium wegvallende oliedruk.

Optie 1

Het vervangen van de module compleet inc. krukaskeerring voor een (origineel) gemodificeerd type met tandwielconstructie in plaats van het gevoelige kettingsysteem dat jarenlang (2004-2007) gebruikt is tijdens eerste montage.

De vroege 2.0TDI motoren zijn af-fabriek afgeleverd met een kettingconstructie voor de aandrijving van de balansasmodule met ingebouwde oliepomp. De ketting en spanners zijn zeer gevoelig voor slijtage, alsmede de inwendige overbrenging voor de aandrijving van de oliepomp.

Bij verregaande slijtage, wat soms al voorkomt onder de 100.000km., zal de motor steeds meer bijgeluid produceren en zal zelfs de oliedruk (soms/tijdelijk) wegvallen, wat als gevolg kan en ZAL hebben dat de motor en turbo beschadigen.

De kettingconstructie is later komen te vervallen, alle "oude" kettingconstructie-onderdelen zijn komen te vervallen, er wordt enkel nog een vervangende modificatieset aangeboden door VW/Audi.

Het modificeren van deze aandrijving kost nu tijdelijk 1950,- all-in. (inc. nieuwe olie)

Het combineren met een distributiesnaarwissel (inc. waterpomp en thermostaat) kost 500,- extra. (aan te bevelen als dit over enige tijd toch periodiek moet gebeuren i.v.m. een overlap in werkzaamheden/kosten)

Optie 2

Het verwijderen van de balansasmodule en terug monteren van een aangepaste oliepomp uit de dwarsgeplaatste motoren van o.a. de A3. Deze motoren zijn grotendeels identiek maar maken geen gebruik van de balansasmodule.

Het weglaten van de balansasmodule heeft theoretisch tot gevolg dat de motor iets meer trillingen doorgeeft, wat invloed kan hebben op het comfort (de A4 en Passat zijn modellen uit een hoger marktsegment), in de praktijk is het niet/nauwelijks merkbaar.

Deze aanpassing heeft als voordeel dat het fors goedkoper is, de balansasmodule is een kostbare fijnmechanische constructie, en de aandrijving van de oliepomp is degelijker en minder gevoelig voor slijtage (op onze website/youtube/audiforum kunt u een filmpje vinden waar dat verduidelijkt wordt).

De prijs voor deze ombouw is tijdelijk 990,-all-in (inc. nieuwe olie en filter)


De reparatie duurt 1 dag, u kunt gebruik maken van een gratis leenauto.

Opmerking voor beide opties:

Tijdens de reparatie is het noodzakelijk de spanrol van de distributiesnaar te ontspannen, en naderhand weer aan te spannen. De bevestiging van deze spanrol is uitermate zwak en is vaak in het verleden al een keer beschadigd tijdens een reparatie aan de distributie, dit kan er voor zorgen dat op een bepaald moment na de reparatie de distributie en daarmee de motor beschadigd omdat de spanrol niet meer werkt.
Wij adviseren deze bevestiging door ons te laten verbeteren, zie ook de afbeelding bij onderhoud/distributie, doet u dit niet dan kunnen we niet garanderen dat de distributie op spanning blijft en loopt u risico op motorschade, dit is voor uw eigen risico, wij geven daar geen garantie op, tenzij wij de verbetering hebben doorgevoerd en de distributie hebben vervangen uiteraard. Meerprijs verbeterde bevestiging is 100,- Distributieset vervangen 500,-


Wij geven geen reparatie-advies omtrent deze reparatie. Als u de reparatie zelf uit wilt voeren of door uw eigen garage, kijk dan hier: http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=91