Vermogenstestbank: 4×4 Dyno

Hartog-Tuning   •   November 14, 2018

Voor de ontwikkeling van nieuwe software maken wij gebruik van een upgrade Maha LPS 2000 4×4 vermogenstestbank.

Deze door Audi gehomologeerde rollentestbank gebruiken we zelden voor een normale tuning op maat, maar voornamelijk voor de ontwikkeling van nieuwe modellen. Rechtstreeks meten op de weg is uiteindelijk de enige manier en altijd de laatste stap in een tuningproces om de puntjes op de i te zetten. Een rollenbankmeting is niet nodig om een standaard auto optimaal af te stellen, dat is alleen nodig bij extreme aanpassingen en zelfs dan wordt de definitieve afstelling alsnog op de weg gedaan. Een rollenbank wordt nooit een weg/praktijksituatie, slechts een benaderende simulatie.

Als u graag exact weet hoe veel koppel en vermogen uw auto heeft kunt u een meting bij ons uit laten voeren voor 129,-, voor race-auto’s en omgebouwde auto’s gelden andere tarieven, vraagt u hier naar.
Ook voor garagebedrijven en dealers met geschillen betreffende vermogen/koppelafgifte een manier om duidelijkheid te verschaffen, of als u bijvoorbeeld reparaties en/of aanpassingen heeft laten uitvoeren en hier uw twijfels bij heeft. Wij gaan achteraf niet in discussie over de manier van meten of de gemeten resultaten. De ervaring leert dat het vermogen vaak lager is dan men verwacht of gehoopt had, de oorzaak is voor ons tijdens een meting niet te achterhalen en een diagnose is ook niet inbegrepen bij de prijs. Het meetresultaat is wat u krijgt, niets meer of minder.

De meting

De meting vormt een zware belasting voor uw auto, wij voeren de meting uit op uw eigen risico maar zal bij een auto in goede staat geen probleem of versnelde slijtage opleveren.

Het kan dus voorkomen dat uw auto schade oploopt door deze meting, er kan een koppeling afbreken, een as, een versnellingsbak stuk gaan, of in de motor iets knappen, niemand kan dat voorspellen vooraf en het gebeurt soms, ook bij standaard auto’s.

Er is tijdens een meting bij ons wel eens een koppeling kapot gegaan, dan moeten wij de auto uit de rollenbank duwen en staat u stil, wij zijn daar op geen enkele manier verantwoordelijk voor, u neemt de beslissing om ondanks deze waarschuwing toch een meting uit te laten voeren.

Het goede nieuws voor u is wel dat als het gebeurt, het gecontroleerd gebeurd. Als er iets tijdens de meting gebeurt dan had dat ook gebeurt vol gas tegen een helling van 15% op rijdend. De meting is op zich niet schadelijker of belastender dan extreem zwaar gebruik op de weg.

U mag pertinent NIET in de rollenbankruimte komen, het is een gevaarlijke meting waar je niet bij in dezelfde ruimte wilt staan als er iets mis gaat.

Bent u bang voor een schade of de uitkomst van de meting laat deze dan achterwege.

Kosten

Een vermogensmeting voorafgaand aan een chiptuning door ons en naderhand kost 99,-